Er der håb for vores parforhold?
Jeg mødte en fantastisk pige, som jeg blev kærester med og vi flyttede sammen på hendes gård efter ca ½ år. Vi arbejdede godt sammen, snakkede godt sammen og havde fælles fremtidsplaner og var rigtig glade for hinanden. Vi har begge ting med i bagagen. Hendes nok voldsommere end mine, da hun har en mor, der har været meget syg i flere år og som hun er værge for. Hun fik aldrig hjælp til at takle det svære og bruger ikke mig, men drikker alkohol for at ”glemme” hendes liv med hendes mor. Jeg har prøvet at tale med hende om alkoholproblemet, men det er endt med, at hun ønsker, jeg skal flytte. Hun sender meget dobbelte signaler. Vil på den ene side, at jeg skal flytte og kontakter mig alligevel, for at høre, hvordan jeg har det, nu jeg er i udlandet pga job. Hvorfor, hvis hun er ligeglad!?
HJÆLP!! Nuller, 40 år (forkortet af redaktionen)
Læs hele spørgsmålet her:
Hej med jer. Ja nu har jeg søgt på nettet og fundet frem til jeres udmærkede side, men ved ikke om i kan hjælpe mig overhovedet!? Min historie er sådan:
Jeg mødte en fantastisk pige, som jeg blev kærester med. Vi boede hver for sig - men da jeg boede til leje og hun havde en gård på landet, som jeg også syntes var et fedt sted, besluttede vi rimelig hurtigt, at jeg skulle flytte ud til hende. Tja der gik vel ca. ½ år, før jeg var flyttet ind! Hendes gård var et sted, hvor der skulle laves mange ting og jeg var frisk og gik i gang med alt det, jeg nu kunne - hvilket hun bare var glad for - og fortalte mig tit, at vi bare skulle leve sammen for evigt! Og vi var rigtig glade for hinanden - tog også på en del ferie sammen - Spanien, Canada, Tyskland og var gode til at opleve ting sammen og gøre ting for hinanden! Og vi snakkede rigtig godt sammen og tit om vores fælles fremtidsplaner, hvor vi var meget ens.
Men et hvert forhold har jo kanter, der til slibes og det har vi også gjort! Og vi har begge ting med i bagagen. Hendes nok voldsommere end mine, da hun har en meget syg mor, som kun venter på at skulle forlade denne verden, og det har stået på i 4 år og før jeg kom ind i hendes liv! Jeg har altid haft forståelse for dette og støttet alt det, jeg kunne! da jeg selv har mistet min mor for en del år siden! Og hun har aldrig fået hjælp til at tackle det, hun står i, og hun er værge for hendes mor - alt dette kan jeg godt forstå, at det fylder meget i hende og det ville jo være underligt andet. Men det er der, vores største problem kommer - hun har aldrig brugt mig til at tale om det med! I stedet har hun brugt alkohol til at "glemme" hendes liv med hendes mor! Og der har jeg så været og prøvet at snakke med hende om hendes problem med alkoholen, da den hurtigt styrer ens liv og det har gået mig på, at hun drak så meget og hver dag! Men vi har snakket om det og var besluttet på at få det
ud af vores forhold, bare med små skridt af gangen, det er dog aldrig lykkedes! Mange ville nok bare have været smuttet end at blive i forholdet, men jeg elskede og gør stadig hende!
Nu har der så været en periode, hvor vi har glemt hinanden og jeg ikke har været der for hende! - på ca 3 uger måske - men alligevel har hun sendt mig sms´er, hvori hun skriver, hvor meget jeg betyder for hende og hvor meget, hun elsker mig! og jeg skrev jo det samme tilbage til hende! Og jeg sagde til hende, at vi var nødt til at have en snak om vores forhold, da det var lidt stillestående! og der kom chokket for mig! Fra den ene dag, hvor sms´er kom ind med hvor meget jeg betød for hende, til at hun siger næste dag " jeg elsker dig ikke mere og det er bedst, du flytter" ?????? Jeg er knust!! aner ikke mine gode råd!
Hun siger til mig, at hun ikke orker, at jeg kommer sur/træt/trist hjem fra jobbet og det tager alt hendes energi! Min undskyldning for dette var, at jeg har travlt pt. og at det fylder meget i mig! (hvilket ikke er sandt, da jeg kommer hjem sådan, pga hun er i gang med alkoholen), men dette kunne jeg ikke sige til hende, da hun så ville reagere kraftigt på det! Men det har jeg efterfølgende skrevet i et brev til hende, hvor jeg skriver, hvor ked af jeg var, at hun søgte alkoholen i stedet for mig, hvor det var træls, at hun var fuld hver aften ! Dette brev har jeg så skrevet til hende og givet hende, da jeg nu er rejst til udlandet i 14 dage pga job og bad hende mærke efter, mens jeg var væk, om hun savnet mig og alt det, men det ville hun ikke, da hun ikke vil give mig et håb, som ikke fandtes?? Jeg har ikke fået flyttet endnu, men er begyndt at pakke ned! Hun vil ikke ret gerne være i nærheden af mig, når jeg er der!? Forstår slet ingenting af det hele og nu - hvor jeg netop sidder i
udlandet - har hun skrevet til mig, om jeg var kommet godt frem og det gik godt!? Hvorfor hvis hun er ligeglad!? Men hun har ikke kommenteret på mit brev og skrev også, at jeg ikke forventede, at hun ville, og ville jo bare give hende en forståelse, hvorfor jeg kom hjem, som jeg gjorde.
Men jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre - mener jo vi er begge voksen mennesker ( jeg 40, hun 35 ) . Det skal lige siges, at vores forhold var 1½ år gammelt
HJÆLP !?
Nuller, 40 år

SVAR:
Kære Nuller
Tak for dit brev. Jeg vil forsøge at give dig nogle refleksioner på det, du skriver.
Når det går lidt hurtigt
Jeg kan forstå på dit brev, at kort tid efter I lærte hinanden at kende, er I flyttet sammen. Når man er nyforelsket, så er noget af det, der kendetegner vores liv, at vi ser meget lyst på livet. Man er tilbøjelig til at tænke, at hvad man end møder, så vil man sagtens kunne løse dette. Jeg kan forstå, at du også hurtigt gik i gang med en masse småting på hendes gård. Alt sammen noget, der kan føles meningsfuldt og rigtig rart.
Jeg ved ikke hvornår i forløbet, det er, du opdager, at hun drikker, men jeg gætter på, at du enten:
1. Har tænkt, at det må I løse hen af vejen og at det kunne du godt leve med, bare I var sammen.
2. Eller måske har du slet ikke set det.
3. Eller måske har du set det og nedtonet, at det skulle være problematisk.
Måske har din kæreste tænkt følgende:
1. ”Mit alkoholforbrug skal jeg nok for styr på. Nu hvor jeg har mødt manden i mit liv, så kan jeg let stoppe” eller måske har hun tænkt:
2. ”Mit alkoholforbrug er ikke noget problem” eller
3. ”Det skal han bare ikke blande sig i”
Når man er forelsket, så vil de fleste have en tilbøjelighed til at nedtone konflikter, der kan være af stor betydning.
Alkoholproblemet
Nu har I så været sammen et stykke tid, og I har været sammen netop så længe, at du begynder at stille spørgsmålstegn ved det, du oplever. Du begynder også at mærke, at det der foregår omkring alkoholen ikke er så let at leve med. Dels bruger hun ikke dig, og dels lyder det til, at hun drikker så meget, at hun også er påvirket af det.
Når hun nu siger, at hun ikke længere elsker dig, og beder dig flytte, så kan det selvfølgelig handle om, at hun ikke elsker dig mere og at hun nu ikke ønsker dig tæt på mere.
Men som du beskriver det, så tror jeg mere, det handler om, at det er hendes måde at flygte fra problemet på. Måske kan hun ikke finde ud af at stoppe sit forbrug, og dermed tænker hun, at det er dig, hun må droppe.
Misbrugere har mange problemer. Et af de problemer, de kan synes er store, er, når dem der er tæt på, bliver ved at påtale deres overforbrug. Hvis man ikke kan få stoppet overforbruget, ja så er det en daglig irritation at skulle høre på klager fra sine nærmeste.
Min tanke er derfor, at når hun først skriver, hun elsker dig og dernæst beder dig flytte, ja så tror jeg, det er et udtryk for hendes ambivalente følelser. At hun på den ene side gerne vil dig, og på den anden side vil have dig ud, fordi du bliver ved at minde hende om hendes misbrug.
Hvad kan du gøre?
Jeg tror, det er vigtig at forstå, at når hun sender flere signaler, så er det fordi, hun er i tvivl. Jeg vil tro, at hvis du holder op med at kommentere hendes misbrug, så vil hun have lettere ved at have lyst til dig.
Men det holder jo ikke for dig. Du er nød til at blive ved at påtale det misbrug. Hvis det går godt, så vil det måske kunne lykkes hende at stoppe, fordi hun ønsker forholdet til dig højt. Hvis det går mindre godt, så vil hun fastholde, at du skal væk, fordi hun ikke gider høre på alt dit ”brok” omkring hendes misbrug.
Jeg synes, du skal tale direkte med hende om dette. Om at du utrolig gerne vil være sammen med hende, men at du ikke vil være sammen med én, der drikker, som hun gør. At du vil støtte hende, så godt du kan, men at du også vil være den, der fastholder, at hun må stoppe.
Hvis ikke du gør dette, så kan jeg være bange for, at det bliver ved, som det er nu, med at hun drikker på sin sorg.
Jeg håber, du kan bruge mit svar i dine overvejelser.
Venlig hilsen
Steen Kruse