Er der en risiko for jeg er blevet gravid?
Hej. Jeg skriver til jer, fordi jeg er bange for, at jeg måske kan være blevet gravid. Jeg er godt nok på p piller, men har dog glemt dem et par gange. Min kæreste kommer oppe i mig, når vi har samleje.
Når jeg stopper på p-pille pakken, kommer min menstruation som regel 3 dage efter. Men denne gang er den kommet 4 dage efter, og det er ikke en rigtig menstruation, det er det, man kalder "pletbøldning", for jeg har blødt rigtig lidt og kun 1 gang hele dagen. Og jeg har aldrig prøvet, at den er kommet så lidt af gangen, og så sent. Jeg har været meget tissetrængene, og haft en utrolig hovedpine.
Jeg har før hen haft rigtig mange smerter i livet, hvilket var en af grundene til, at jeg skulle begynde på p piller, og smerten begyndte at gå lidt væk, og ikke rigtig kom mere. Men her på det sidste har den været rigtig gal, så jeg faktisk næsten kun kan sidde ned, så ondt gør det.
Og jeg ved godt, at p-piller er meget sikre, så det skulle være underligt, hvis jeg var blevet gravid. Men har jeg en chance for at være blevet gravid?
På forhånd, tak.
Linette, 15 år

SVAR:
Kære Linette!
Du har ret i, at p-piller er en meget sikker præventionsform - men kun hvis de tages korrekt, og du skriver, at du af og til har glemt dem, så du kan IKKE være sikker på, de beskytter dig. Når din menstruation pludselig udebliver eller er markant anderledes, er det tegn på, at du kan være gravid, men det er ikke sikkert.
Graviditets-test
En graviditets-test kan gøre dig helt sikker. I de fleste supermarkeder eller Matas kan du købe en pakke med to tests til 30-40 kr. Hvis du ikke har pengene til det, kan du ringe til din læge og bede om at få en tid. Han/hun laver testen gratis for dig - og din læge har tavshedspligt, så selvom dine forældre har den samme læge, får de ikke noget at vide om, at du har været dér for at blive testet.
Hvis du er gravid
Du er jo meget ung, så jeg kan godt forstå, bekymringen for at være gravid har fyldt meget hos dig. Hvis du er gravid, synes jeg, det er meget vigtigt, at du får fat i nogen at tale med. Du skal IKKE stå alene med tankerne om fremtiden og den store beslutning om, hvorvidt du kan og vil beholde barnet. Her kan du ringe eller skrive - gratis og anonymt: Hvadnu.dk eller Abortlinien: Tlf: 48-394848
Du må selvfølgelig også gerne skrive til os igen, hvis finder ud af, at du er gravid, men du får OGSÅ brug for nogle voksne, du kan stole på og ringe til/mødes med. Mails er ikke hjælp nok i den situation.
Læs også artiklen: Uønsket gravid - hvad gør du?
Hvis du ikke er gravid
Jeg synes, det er meget vigtigt, at du og din kæreste får en snak om, om I fortsat kan og vil have sex sammen, eller om I ville gøre det bedre for jer selv, ved at have et kæresteforhold uden sex, indtil i bliver lidt ældre.
Og hvis I fortsætter med sex, er det ret vigtigt, at I bruger kondom - evt samtidig med at du tager p-piller. Både for at nedsætte din risiko for at blive gravid, men også fordi kondom er den eneste præventionsform, der kan beskytte jer mod at få eller videregive kønssygdomme.
Håber svaret har hjulpet dig - og du er altid velkommen til at skrive til os igen
vh Ida Rom