Ene testikel større end den anden - hvad fejler jeg?

Vis spørgsmål

Mit spørgsmål går på, at jeg her for 1 måned siden opdagede at min ene testikel er meget større end den anden. Men de har den samme hårdhed og føles ens. Den ene er bare større end den anden? Og er dog ret sikker på, den har været noget større igennem et stykke tid? Hvad fejler jeg?

E, 16 år

SVAR:

Hej

Det er normalt, at den ene testikel er større end den anden. Du beskriver dog, at den ene er meget større end den anden. Det er godt nyt, at de har samme hårdhed og føles ens. Det kan være, at der hos dig er tale om en helt naturlig størrelsesforskel. Men det kan også være, at du har et såkaldt hydrocele, som er et vandbrok i pungen. Det er ufarligt, men kan være generende.

Jeg vil anbefale dig, at du får en tid hos din egen læge mhp. undersøgelse, hvis du føler dig generet af det eller gerne vil have dit spørgsmål afklaret. Det kan typisk klares med en hurtig klinisk undersøgelse, hvor man lyser gennem pungen med en lygte for at se, om der er væske. Ved tvivlstilfælde kan man blive henvist til en ultralydsundersøgelse af pungen.

Mvh Boje