Elsker han mig ligeså højt, som jeg elsker ham?

Vis spørgsmål

Kære brevkasse

Jeg har været i et forhold i godt to år nu. Vi er ikke helt unge, og venner omkring os bliver gift på stribe. Vi har snakket meget om bryllup, men han trækker sig hele tiden tilbage, selv når jeg tror, vi er ved at nærme os. Jeg prøver at spore mig ind på, hvorfor han ikke er klar; men han lukker mig ikke ind.

Jeg har følt, jeg hele tiden har været et skridt foran ham i vores forhold. Problemet er så bare, at jeg nu i et år har længtes efter, at han ville fri, og venter stadig, og i hans tøven bliver jeg helt vildt i tvivl om forholdet.

Jeg tvivler på, om Gud prøver at sige noget til os, og om det er meningen, vi skal bryde forholdet. Hans tvivl gør, at jeg føler, han ikke elsker mig lige så højt, som jeg elsker ham, og det er virkelig hårdt at være i.

Jeg kan ikke finde ud af, hvor længe jeg skal vente, og hvornår jeg skal sige, at jeg har ventet længe nok og gerne vil ud af forholdet? Jeg elsker ham utrolig højt, hvorfor det at forlade ham eller bare det at gå på pause, synes som en meget svær ting at gøre.

Jeg ved ikke, om jeg har et konkret spørgsmål andet end, hvad skal jeg gøre?

C, 24 år

SVAR:

Kære C!

Tak for dit spørgsmål. Jeg kommer ikke til at svare på, hvad du skal gøre, men jeg vil rigtig gerne komme med nogle tanker/refleksioner, som jeg håber, vil kunne hjælpe dig.

Tålmodighed

Når du skriver, du har ventet et helt år på, at han skulle fri til dig, tænker jeg, du har brug for tålmodighed. Det er jo rigtig dejligt, at du så hurtigt blev sikker på, at det skal være ham. Men din kæreste kan nemt føle sig presset, hvis han ikke får den tid, han har brug for.

Åben og spørgende

Det er rigtig vigtigt, du er åben om, hvordan du har det. Fortæl ham, at du elsker ham og hvorfor. Når du spørger, så prøv at gøre det sådan, at du viser, hvad der er vigtigt for dig og samtidig får spurgt til hans følelser/tanker omkring emnet.

Du kan fx sige noget i retning af: “Jeg bruger rigtig meget energi på at vente på, at du frier til mig, så jeg har brug for at vide, hvor du er henne i det spørgsmål.” Og/eller:
“Hvordan er det for dig, når du ved, jeg gerne vil have, du frier til mig, og du så ikke er klar?”

Selvfølger

Du skriver, at det med at blive gift, er et emne, I har talt om. Det er vigtigt, du holder fast i at tale om det. Jeg skriver det, fordi der nemt i et venskab, kæresteforhold eller ægteskab kan opstå situationer, hvor man tror, den anden ved, hvad man tænker. Når så man får talt sammen, viser det sig, at den anden slet ikke har tænkt tanken. Tænk nu, hvis din kæreste er usikker på, hvor du er i forhold til, at han tør fri til dig? Der er ingenting, der er selvfølger!

Udfordring

Jeg ser den største udfordring i det, du beskriver sådan her: “Han lukker mig ikke ind.” Jeg tænker, det er rigtig vigtigt, du mærker efter, hvor meget det fylder hos dig. Det kunne være i den forbindelse, du fortæller ham, hvor vigtigt det er for dig, at I fortæller om hinandens tanker og følelser.

Du skriver, du elsker ham meget højt. Hvorfor er det, du elsker ham, kunne du spørge dig selv. Måske er det her, du bliver i tvivl om hans kærlighed til dig? Hvis du oplever at blive elsket og set, vil du kunne vente meget længe på at blive gift med ham.

Måske kan du få lidt flere input til dine tanker og jeres samtale ved at læse artiklerne
Skal – skal ikke? Vigtigt før det store JA
Kærlighed i praksis
Ridderen på den hvide hest

Jeg vil varmt anbefale bogen Kærlighedens fem sprog, der bygger på den tanke, at vi både udtrykker og modtager kærlighed på forskellig måde. I et parforhold er det derfor vigtigt, vi lærer hinandens kærlighedssprog at kende.

Håber disse tanker kan hjælpe dig lidt på vej.

Kærlig hilsen
Jens Ole Clausen