Elsker ham stadig - skal jeg glemme ham eller gøre noget ved det?
Hej adamogeva, håber virkelig i kan hjælpe mig med mit problem, for ved snart ikke, hvad jeg skal gøre mere.
Jeg mødte den her dreng for lang tid siden, og i starten var jeg kold overfor ham, men med tiden tog han mig med storm, bogstavelig talt. Han skrev, at han elskede mig, og han hentydede flere gange til, at han virkelig kunne lide mig.
Men han har imellem hele tiden haft kærester på.
Jeg kan simpelthen ikke blive ved med at vente på ham, så har prøvet at glemme ham, men han kontakter mig stadig dagligt og jeg bliver rigtigt glad hver gang.
Ved bare ikke, om jeg skal glemme ham, for elsker ham stadig, eller om jeg skal gøre noget ved det? Og hvis det, hvad skal jeg så gøre?
Hilsen Marie, 15 år - håber virkelig I vil svare.

SVAR:
Kære Marie
Jeg kan godt forstå, hvis du har svært ved at finde ud af din situation.
Når du skriver, at "han tog dig med storm", hører jeg det, som om du blev virkelig forelsket. (Måske næsten væltet omkuld??)
Forelskelse er en fantastisk følelse
Du fortæller også, at "han skrev, han elskede dig og hentydede til, at han virkelig kunne li´ dig". Det er jo dejligt at opleve at blive forelsket og få at vide, at der er en, der elsker dig og kan lide dig. Når du oplever det, sker der noget godt inde i dig. Du føler, du har værdi og at du betyder noget for ham. Du vil gerne have mere af det og også give noget tilbage til ham. Derfor længes du efter ham.
Læs mere om forelskelse og kærligehed her:
Forelsket - en fantastisk følelse
Kærlighed og forelskelse
Manglende respekt for dine følelser
"MEN" skriver du,
imens du oplever dette, har han andre kærester.
Dette "MEN" tolker jeg som om, du ikke kan få det, han siger til dig, til at passe sammen med det, han gør. Og det passer heller ikke sammen. Det er ikke ok fra hans side. Tanken melder sig: Er han ærlig? Hvad mener han, når han siger, han elsker dig. Bruger han dig til at læsse af på, når det ikke går godt med de andre kærester, eller hvad er det, han vil?
Så hvad sker der nu inde i dig? Er du såret? Forvirret? Ked af det? Vred? eller... Giv dig selv lov til at have disse følelser.
Få en afklaring
Du kommer selv med to forslag til, hvad du kan gøre.
Glemme ham eller gøre noget ved det.
Du bliver meget bestemt, når du skriver: "Jeg kan simpelthen ikke blive ved med at vente på ham". Det lyder som om, du har besluttet at glemme ham, men at du har svært ved at holde fast i din beslutning, når han bliver ved med at kontakte dig.
Hvis du har besluttet, at du vil glemme ham, så sig til ham, at han ikke skal kontakte dig, for det er for svært for dig.
Men dette er jo ikke en nem beslutning, når du synes, du stadig elsker ham.
Så....hvad kan du ellers gøre.
Det virker som om, at du tager et kæresteforhold alvorligt. Mere alvorligt end han gør.
Måske skulle du sætte dig ned og tænke igennem og evt. skrive ned:
• Hvad ønsker/forventer du dig af den dreng/mand, som du skal være kæreste med?
• Hvilke værdier har du selv og indeholder han de værdier, som du ønsker den mand skal have, som du skal dele dit liv med?
• Hvordan skal jeres forhold være? Skal det bygge på trofasthed, ærlighed, hensynsfuldhed, kærlighed, respekt for hinanden....
• Hvordan kan du være dig selv i forholdet?
Få evt. lidt inspiration af disse artikler:
Den eneste ene
Ridderen på den hvide hest
Hvis du ikke ved, om du vil glemme ham, prøv så at tale med ham ud fra det, du har svaret på ovenstående spørgsmål. Vis hvem du er, hvad din holdning er til jeres forhold. Vær ærlig overfor dig selv og overfor ham, hold hovedet koldt og slå fornuften til og lad ham ikke "tage dig med storm" i denne samtale. Når vi bliver forelskede, "taber vi tit hovedet".
Bed også ham om at være ærlig.
Efter sådan en samtale, er det nok lettere at tage din beslutning.
Hvis du kender en voksen, som du er tryg ved og har tillid til, så prøv at snakke dette igennem med vedkommende, før du taler med ham. Og måske bliver du så afklaret i samtalen med en voksen, at samtalen med ham ikke er aktuel.
Jeg håber, du kan bruge dette til noget.
Du fortjener kærlighed og respekt
Husk på. Du er værdifuld. Du er værd at elske. Det er ikke sikkert, det er denne dreng, der skal have lov at elske dig, hvis han da gør det. Du er ung. Vær ikke bange for at vente på den rette.
Pas godt på dig selv.
Kærlig hilsen Hanna Kiel