Eksfyren er tilbage - er jeg dum og naiv?
Hej. Jeg er begyndt at se noget til min eks kæreste igen, men vores forhold er meget kompliceret. Han er meget indelukket og har svært ved at vise sine følelser, når vi er ude sammen i det offentlige og sammen med hans venner viser han sig som min bedste ven, men når vi så er hjemme hos ham, kan han sagtens vise sine følelser og kærlighed.
Kan ikke helt læse ham, for 5 år siden sårede han mig ved at droppe mig og jeg fandt nogle sms`er fra en pige i hans telefon - var tæt på at tage mit eget liv, ved det lyder alt som om, jeg skal droppe ham, men er så forelsket i ham, så det gør ondt, tror ikke helt, jeg nogensinde er kommet over ham.¨
Sov hos ham så sent som igår - han kunne ikke få mig hurtigt nok ud af sin lejlighed den næste morgen, for 14 dage siden var jeg drømmepigen og han kaldte mig skat. Når han skriver nu, er jeg bare hende den søde.
Desuden nævnte han, at han kun havde haft et forhold, som han kunne se sig selv blive i, han nævnte bare aldrig om det var med mig.
Når jeg så nævner, at vi må snakke og at han er nødt til at give mig noget igen, bliver han bare sur og ignorerer mig.
Føler mig desparat og ivrig, og er virkelig ikke den type i dagligdagen, jeg driver min egen butik og er selvstændig.
Ved snart ikke hvem jeg selv er ?
Er jeg virkelig så dum og naiv ?
MVH Michella, 23 år

SVAR:
Kære Michella
Tak for dit spørgsmål, her kommer nogle af mine tanker omkring det.
Forelskelse gør noget ved os!
Du beskriver meget godt, hvordan du er godt og grundig forelsket i din eks. fyr, og derfor har svært ved at tænke klart, og det kan jeg godt forstå er rigtig svært at opleve med dig selv, når du nu i hverdagen er en pige med ben i næsen, som sagtens kan tage beslutninger og reagere rationelt. Men ofte er det sådan, at vi, når der er følelser involveret, har svært ved at bruge hovedet rationelt, og bliver styret af vores følelser og fornemmelser.
Når jeg læser dit brev, kan jeg sagtens mærke, at du er meget påvirket af din kæreste og optaget af, hvad han tænker og mener om dig. Det bliver meget forstærket af, at han, som jeg læser det, ikke er særlig meddelsom, og ikke siger tingene klart.
Tolker ud fra tidligere erfaringer
Du er hele tiden overladt til dine følelser, og de tolkninger du laver på de enkelte ting, han siger. Problemet med dette er, at du ikke får svar på, hvad der er sandheden, og så kommer du til at tolke hans signaler ud fra din erfaring med ham fra tidligere, nemlig at han er en, der svigter dig. Selvom der er gået lang tid, og du måske føler I begge er kommet videre, så lever oplevelsen i din krop og sind, og alt hvad han siger og gør bliver tolket ud fra, at han er den person, som svigtede dig så meget, at du var klar til at tage dit eget liv. På en måde kan vi sige, at det er sjælens forsvar for, at du ikke kommer i den situation igen, for det var klart alt for hårdt for dig.
Vigtigt at sætte ord på følelserne
Har I fået snakket igennem, hvad der skete dengang ? Og har du fået sagt til ham, hvad det gjorde ved dig , og hvor meget det sårede dig? Jeg ved godt, at det kan være svært, fordi du er så bange for at skubbe ham væk og miste ham igen, men jeg tror, det er nødvendigt for dig at få det snakket igennem, så du ikke hele tiden er i forsvar og bange for, at han forlader dig igen. Det kan godt lade sig gøre at fortælle ham, hvad det gjorde ved dig, uden at du behøver at anklage ham, og afkræve forklaringer, men sige at du gerne vil have det, hvis han vil give dig det. Når du på den måde holder det ved dig og dine oplevelser og ønsker, undgår du at han går i forsvar og ikke vil snakke om det.
Vær tydelig omkring egne behov
Du skriver, at du prøver at sige til ham, at han er nødt til at give dig noget igen. Det får du ikke noget ud af, men du har helt ret i, at han er nødt til at komme mere ud af busken, så du ikke helt tiden er overladt til dine egne tanker og tolkninger.
Det kan jo godt være, at han ikke ved, hvordan han skal give dig noget igen, måske er han en af de mænd, som ikke er god til det med ordene, eller som aldrig har lært at snakke om, hvordan han har det, det ved jeg ikke, men jeg tror, at det er nødvendigt, at du starter med at sige til ham, hvordan du har det. Når han pludselig ikke kalder dig drømmepigen mere, og du bliver bekymret for det, så er du nødt til at spørge ham hvorfor og sige, hvad du tænker, fordi så ved han præcis, hvad han skal svare på, og kan give dig noget i situationen.
Du spørger, om du er dum og naiv, nej det er du bestemt ikke, du er en pige, som er blevet svigtet, og derfor er bange for at blive det igen, og den bedste måde at komme videre med det er, at I sammen finder en mere åben kommunikation, hvor der er plads til at sige det, som I har det, for derefter at få snakket det igennem. Hvis det ikke er muligt for jer, synes jeg, du skal passe godt på dig selv og tænke på, om det er det værd, selvom jeg godt kan høre, du er meget forelsket i ham.
Måske kan du have glæde af at læse mere her på siden:
Forelsket - en fantastisk følelse
Kærlighed og forelskelse
Kærlighed i praksis
Den eneste ene
Hav det godt og held og lykke med det.
Fortsat god sommer
Hilsen Kirsten kirk Christensen