Efterskolekærester – hvor går grænsen for kys og kram?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på næsten 15, og jeg har en kæreste på 16, som jeg går på efterskole med. Vi er begge kristne, men det er ikke noget, vi har talt meget om. Det skyldes nok også, at vi først blev kærester i november (med det prøver jeg at sige, at vores forhold er temmelig nyt).

Jeg har aldrig haft en kæreste før, men det mener jeg, at han har.

Vores forhold er seriøst, og vi havde haft noget kørende i et stykke tid, før vi blev kærester. 10 dage før vi blev kærester, spurgte han, om vi skulle være kærester, hvor jeg afviste ham og sagde, at jeg syntes, vi skulle lære hinanden bedre at kende. Det var han meget forstående overfor.

Med de her informationer prøver jeg på at fortælle, at han ikke er en “badboy”-type.

Vi kyssede første gang en måned efter, vi var blevet kærester. For kort tid siden er vi også begyndt at tungekysse og snave. Mit spørgsmål er så: Hvor går grænsen? Vi krammer også ret tæt, men er det for intimt? Vil helst ikke gøre noget, som ikke er efter Guds vilje.

K, 14 år

SVAR:

Kære K!

Tak for dit brev! Og tillykke med din kæreste!! Han lyder som en god fyr!

Med en kæreste følger en masse dejlige og berusende følelser og lyster – men også nye ting at skulle forholde sig til. Det er fremmed land for dig, og du vil gerne navigere rigtigt i det – dejligt! Det er godt, du tager dine spekulationer om forholdet til din kæreste alvorligt og deler dem med nogen i stedet for bare at lade stå til.

Gud vil os det bedste og har derfor sat rammer

Du er i tvivl om, hvor langt I kan gå i forhold til mængden og graden af kys og kærtegn. Du ønsker, at I som kærestepar lever efter Guds vilje. Tillykke med det! Gud elsker jer nemlig og vil jer det allerbedste. Fordi vi mennesker er kronen på Guds skaberværk, har han sat nogle rammer for os – også ind i parforholdet og ægteskabet. Ikke for at hæmme og begrænse os, men for at passe på os. I kan læse mere om det i artiklen Sex i Bibelen – på den gode måde.
Når det så er sagt, siger Bibelen ikke noget særlig konkret om, hvad man må og ikke må som kærester.

Sex hører til i ægteskabet

Bibelen ikke lader os dog ikke være i tvivl om, at sex hører ægteskabet til. Gud har skabt os med vores seksualitet. Det er smukt og foreneligt med Guds vilje, at vi som ægtefæller smelter sammen på flere planer, både fysisk, psykisk og åndeligt i den seksuelle akt. Det er en akt, som bygger på åbenhed, kærlighed, gensidig tillid og forpligtigelse. Hvis akten ledsages af skyld, skam og påtagethed, kan man ikke give sig hen til hinanden og udleve det, som Gud havde tænkt.
Du undrer dig måske over, hvorfor jeg går i dybden med det seksuelle. Grunden til det er, at man som kærester, for sin egen og hinandens skyld, ikke skal udfordre den seksuelle grænse. Jo længere man går i forhold til det intime samvær, jo mere kan det vække ens lyst til at gå endnu længere.

Gå langsomt frem

Jeg tænker, det er ok og naturligt, at I er begyndt at kysse, tungekysse og omfavne hinanden tæt. I er dog fortsat meget unge, og det vil derfor være godt for jer at gå langsomt fremad. Sæt tempoet lidt ned. Hvis I går for hurtigt frem fra nu af, kan det blive udfordrende for jer at vente med det seksuelle til ægteskabet. Og det vil være ærgerligt, da det let fører til skyld, skam, misforståelser og sårede følelser.

Konkrete grænser

Hvor jeres konkrete grænser skal gå, er noget, I to skal finde ud af med ovenstående in mente. Nogle har en aftale om, at man ikke rører ved hinandens kønsdele eller ligger ovenpå eller tæt ved siden af hinanden. Det kræver en god og ærlig snak om, hvor I hver især står, da det er vigtigt, at I begge har det godt med den måde, I fysisk viser jeres kærlighed til hinanden på. Snak fx om hvor jeres grænser går, hvad jeres holdninger og forventninger er, hvad I vækker i hinanden osv. Måske kan I hente inspiration til, hvad I kan tale om, ved at læse artiklen Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen?

Tal med Gud og hinanden

Drag med fordel Gud ind i jeres forhold – også denne del af det. Gør det i det hele taget til en vane at tale sammen. Vær nysgerrige på hinanden, og hvad I hver især tænker og føler. Nyd kærestetiden i fulde drag. Sug til jer i 1. gear! Det mere intime og seksuelle får I masser af tid til at udforske og lege med i ægteskabets trygge rammer, når den tid kommer.

Jeg håber, jeg med ovenstående kan være med til at sætte nogle tanker igang og fremme samtalen imellem jer.

Guds fred fra
Gurli