Efterskoleforelskelse - har vi noget og kan han lide mig?
For omkring 2 måneder siden startede jeg på en ny efterskole, da min gamle ikke var mig. Her i lørdags var jeg så til elevfest med min nye efterskole, hvor jeg var fuld og det hele gik godt.
Senere hen på aftenen dansede jeg med ham drengen her. Vi danser tæt, og kysser til sidst, vi kysser og flirter meget i løbet af aftenen. Det skal lige siges, at jeg faktisk aldrig havde snakket med ham på skolen før.
Dagen efter skriver en af hans venner til min veninde, om han må få mit nummer. Det måtte han da selvfølgelig. Vi skrev lidt sammen og aftalte, at mig og min veninde skulle komme over at se film hos ham og en anden ven.
Vi kom derover og fandt en film, og jeg satte mig ind i hans seng. Vi lagde os ned, og han tog dynen om mig også. Han havde også skrevet, at vi skulle snakke om alt det, der var sket den aften, så jeg valgte at spørge ind til det. Han sagde, at vi skulle lære hinanden bedre at kende, og det var jeg da helt klart på. Andet skete der ikke rigtigt.
Nu skriver en af hans bedste venner, om vi har noget, og det ved jeg simpelhent ikke. Jeg er virkelig blevet forelsket i ham. Det kilder helt i maven bare at tænke på ham..
Men hvordan bliver jeg sikker på, om vi har noget, og om han kan lide mig?
Håber I kan hjælpe mig.
Hilsen efterskolepigen, 16 år

SVAR:
Kære efterskolepige
Tak for dit spørgsmål! Jeg synes, det er rigtig godt, at du stiller spørgsmålet.
Har vi noget? Kan han lide mig?
Det ser ikke ud til at være nogen tvivl om, at han kan lide dig, men spørgsmålet er, om det er som ven eller kæreste og jeg synes, det lyder rigtig fornuftigt, at han ønsker at tage et trin ad gangen og først lære dig nærmere at kende, for det gør jeg langt mindre sårbare. Læs mere om det i disse artikler:
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Flirt - den vilde jagt efter en kæreste
Flirt og alkohol
I har flirtet og kysset til festen og hermed gjort kæresteagtige ting sammen og det kan godt være med til at forvirre, når I ikke har aftalt, at være kærester. Du skriver også, at du var fuld og han havde måske også drukket? Når man drikker alkohol, så sker det, at man overskrider nogle grænser og gør ting, som man ikke ville gøre, hvis man var ædru. Måske er det også sket for drengen, idet han nu siger, at han bar brug for at lære dig at kende.
Du kan eventuelt læse disse artikler også:
Alkohol – så det rykker
Sex og alkohol
Sats først på venskabet
Jeg tror den måde, du bliver klogere på jeres forhold, er ved at bruge tid sammen med ham. Han har givet udtryk for, at han gerne vil lære dig bedre at kende. Det synes jeg, du skal tage som en god invitation til at bruge noget tid sammen med ham. Nu kender jeg ikke dine eller hans interesser, men på en efterskole plejer der at være gode muligheder både for at spille en badmintonkamp, gå en tur, lave kreative ting, spille musik eller lignende. Så tag at udnyt det.
Vær også sammen med andre
Mit råd til dig er at bruge tid både jer to, men også sammen med andre. Når I er sammen i en større gruppe, er det muligt, at I lærer en masse om hinanden. Og jeg tror, at det netop er det, I skal bruge tiden til - at lære hinanden at kende, så I ved, om I to passer for hinanden.
En anden ting er, at du som ”ny” på en efterskole også har brug for at lære flere at kende. Det kan være vigtigt, ikke mindst hvis det viser sig, at det ikke skal være jer to alligevel.
Håber du kan bruge mit svar til noget, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Venlige hilsner fra Katrine Graversen