Efterlod mig og kom tilbage - hvordan skal jeg forholde mig?
Jeg skriver til jer, da jeg og min kæreste lige har fundet sammen igen - jeg føler mig bare stadig utrolig såret og ved ikke, hvordan jeg skal håndtere bruddet.
Jeg og ham har været sammen i snart 10 måneder. Derudover har der været en masse imellem os frem og tilbage inden, og jeg har været forelsket i ham omkring 8 måneder, inden han også fik øjnene op for mig og spurgte, om vi skulle finde sammen.
Vi fandt hinanden på efterskolen sidste år - og det er nu godt og vel tre timers afstand imellem os med tog og bus. Alligevel har det fungeret i næsten et halvt år, og alting har tydet på at være perfekt. Lige ind til for en måneds tid siden, hvor vi havde en fantastisk ferie sammen, og han sagde, at han elskede mig højere end alt andet, og at han ikke kunne forestille sig en tilværelse uden mig. 20 minutter før han skal hjem, vender han sig nærmest i døren og siger, han ikke kommer tilbage.
Hele min verden faldt fra hinanden i de minutter, hvor han forklarede, at han savnede mig for meget i hverdagen til at kunne fungere med andre og koncentrere sig om skolen - han mente derfor, at han var nødsaget til at slå op med mig.
Jeg gjorde alt for at få ham tilbage - brugte masser af penge og tid på at besøge ham i nogle timer, hvor han boede og prøvede at overbevise ham om, at vi kunne få det til at fungere. Han græd mindst lige så meget som mig og sagde, han ikke ville være i et forhold med mig mere.
Alle var i chok. Min familie. Hans familie. Vores venner osv. Så ringer jeg til ham og tigger og ber, siger jeg vil gøre alt og at jeg elsker ham så højt. Og han siger, han vil tænke over det. Men der går så lang tid, og jeg kan ikke holde det ud og gør det selv forbi over tlf.
Da jeg endelig har affundet mig med, at der ikke er noget at gøre, siger han, at han gerne vil give det en chance mere - at han vil fortsætte med at være min kæreste, og at han er så ked af, at han bare tog halen mellem benene, da det blev svært. Jeg tager ham selvfølgelig tilbage uden overhovedet at tænke over det.
Alt dette stod på i 4 dage, og nu er der er gået tre mere... Jeg sidder tilbage med en konstant angst for, at han ikke kan klare det - måske ikke elsker mig, selvom han siger, at det er afstanden og ikke mig. Jeg er så bange, og jeg bliver også sur over, hvor meget jeg er villig til at ofre for ham, og hvor lidt han gav for mig, siden han gjorde det her uden overhovedet at snakke med mig om det...
Jeg ved ikke, hvad mit konkrete spørgsmål er. Skal jeg gå fra ham, selvom jeg elsker ham mere end alt andet? Skal jeg tilgive ham? Skal jeg glemme det her? Skal jeg prøve at finde ud af, om der måske kan være noget andet, der spiller ind?? Måske synes han, at vores forhold er for kedeligt?? Og hvordan er det bedste måde at være en god kæreste på, når man mere end halvdelen af tiden kun har kontakt over virtuelle medier??
Mange fortvivlede hilsner fra den efterladte ..., 17 år

SVAR:
Kære “efterladte”
Tak for dit spørgsmål! Godt du skriver! Jeg kan godt forstå, at du er meget såret og synes, det er meget svært at håndtere bruddet. Du synes, det havde været en rigtig dejlig ferie og tænkte, at I havde det fantastisk sammen, og han fortalte dig, at han ikke kunne forestille sig en fremtid uden dig. Alligevel gør han det forbi, lige før han skal hjem. Måske gør det bruddet ekstra svært at håndtere, for hvad kan du nu regne med, når han siger ét og gør noget andet? Går han fra dig igen? Elsker han dig? Der kan opstå mange spørgsmål og usikkerhed i sådan en situation.
Blive sammen eller ej?
Jeg har ikke et entydig svar på spørgsmålet om, om I skal blive sammen eller ej. Men én ting er jeg overbevist om: I må turde gå ind i konflikter, være ærlige over for hinanden, hvad enten I skal være kærester eller ej.
Før eller siden vil der komme frustrationer, sårbarhed og konflikter i et parforhold. Hvis du ikke spiller med åbne kort og sammen med din kæreste kan snakke om, hvad du og han føler, så vil tingene gå i hårdknude før eller siden. Derfor: Vær ikke bange for konflikterne. Frem i lyset med det, der er svært.
Tænkepause
Måske er det bedste lige nu, at I først taler om tingene og derefter tager en tænkepause. Du skriver, at du bare tog ham tilbage uden at tænke over det. Du har på den måde ikke gjort op med dig selv, hvad du vil og ikke vil.
Du fortæller, at du bliver sur over, hvor meget du er villig til at ofre for ham, og hvor lidt han har givet dig. Har du fortalt ham om det? Har du spurgt ham, hvorfor han ikke snakkede med dig om det, han synes var svært, men bare pludselig slog op? Er han konfliktsky – vil han igen tage halen mellem benene? Spørg ham hvordan han har det med konflikter, og om der er noget, han synes, der er svært i jeres forhold.
Hvis I skal være kærester og den usikkerhed det har skabt at han pludselig slog op ikke skal ”forfølge” jeres forhold, så tror jeg, det er vigtigt, at I får talt lige ud af posen om, hvad I hver især tænker.
Distancekærester – en udfordring
Der er udfordringer ved at være kærester og bo over tre timer fra hinanden.
Hvordan skabe det gode forhold på afstand?
• Lev dit eget liv. Ikke hans. Hyg dig hvor du er.
• Nyd dine venner, der hvor du er.
• Besøg hinanden når det er muligt. Del liv – del tanker, glæder og oplevelser.
• Tal sammen.
Hvornår skal man tilgive?
Jeg synes, du skal gøre det klart for ham, at du selvfølgelig er meget forvirret over, hvor du har ham henne og at du har brug for en tydelig udmelding om, hvad han tænker om jeres forhold. Hvis han tydeligt viser, at han vil jeres forhold, så er det vigtigt med tiden at tilgive. Men du skal ikke bare finde dig i at blive behandlet som en man bare kan træde på. Det er vigtigt, du finder ud af, hvad du går med til og ikke går med til. Mærk efter – hvad vil DU? Det er vigtigt, at du ikke bare lader ham bestemme, hvad der skal ske i jeres forhold og at alt afhænger af ham. Hvad vil DU?
Vil DU jeres forhold?
Når det er sagt, vil jeg gerne understrege, at det at tilgive er noget af det vigtigste for et godt parforhold. Både at kunne tilgive sig selv og tilgive den anden.
Held og lykke med at finde et godt parforhold, hvor du kan være dig selv og kan opleve tryghed og ærlighed. Pas på dig selv!
Kærlig hilsen Lene