Dum nok til at være utro med ekskæreste - hvad gør jeg nu?
Min kæreste igennem snart 8 måneder slog op med mig i går, for jeg var dum nok til at være utro med min ekskæreste. Jeg havde ikke lyst, men han "tvang" mig. Men min kæreste slog så op med mig, og jeg vil så gerne have ham tilbage, men han er ikke sikker på, om han vil have mig igen efter det her utroskab.
Hvad skal jeg gøre?
Steffie, 15 år

SVAR:
Hej Steffie
Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation, du står i og samtidigt må jeg sige, at du selv er skyld i, at du står i den. Det er i hvert fald sådan, jeg opfatter det, når du skriver: Jeg var dum nok til at være utro og "tvang" har du sat i anførselstegn.
Du må vedkende dig din del af ansvaret
Din ekskæreste kan have gjort mange ting for at overtale dig, men i sidste ende er tvang først, når man bliver fastholdt og mod sin vilje bliver udsat for overgreb. Hvis du ikke har formået at sige nej, så må jeg nok desværre sige, at du ikke er blevet tvunget, men istedet ikke har fået sagt fra.
Når det så er sagt, så er det også vigtigt for mig at sige til dig, at hvis du oprigtigt er ked af det, så er der spinkle chancer for, at din kæreste vil tage dig tilbage.
Tillid kan genopbygges
Men det kræver et umådeligt tillidssats fra hans side, at stole på dig igen, for den tillid, han har vist dig, den har du trådt på og udslettet. Og så kræver det, at du viser bod og bedring, for hvis du virkeligt vil have ham tilbage, så må du ofre noget for hans skyld. Hvad du helt praktisk skal gøre, er at tilsidesætte dine egne ønsker og behov og kun fokusere på hans behov.
Vis stor respekt for hans følelser og behov
Hvis han har brug for plads, skal du give ham det. Har han brug for en ven, så bliver du den bedste ven, han nogensinde har haft. Og ønsker han aldrig igen at være din kæreste, så accepterer du det og kommer videre.
Jeg kan selvfølgeligt ikke forudsige, hvordan din kæreste vil reagere og det er en chance, du må tage. Uanset udfaldet, så håber jeg, at I begge kommer på den anden side af det, hvad enten det er sammen eller hver for sig.
Venlig hilsen Anne Højgaard Kjær