Drømmepigen! - usikker på egne følelser - er det kærlighed?
Hej! Jeg er en dreng på 17 og har et spørgsmål, jeg undrer mig meget over. Jeg har skrevet med denne pige i næsten to uger og har allerede fundet frem til, at hun er Drømmepigen. Vi har været sammen næsten hver dag på skolen (vi går på det samme gymnasium) og har stadig aldrig undret mig over, om det virkelig er den perfekte.
Jeg er selv meget kræsen, når det gælder piger, for jeg har været i to forhold, og begge piger har været mig utro med flere!
Men med denne pige er jeg ikke i tvivl, selv efter alle disse hårde oplevelser med piger.
Men jeg er bare ikke sikker på, om at jeg har ægte følelser for hende, og jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal fortsætte. Jeg har også tænkt på at fortælle hende det; men jeg er simpelthen bange for at miste hende her. Hun er virkelig speciel og troede ikke, at der var en pige som hende her på jorden. Hun udfylder alle krav til Min Drømmepige, så jeg forstår simpelthen ikke, hvad problemet er? Har det noget at gøre med de tidligere forhold?
Mine følelser for hende svinger fra dag til dag. Nogle gange føler jeg mig heelt "oppe på den lyserøde sky", mens jeg andre gange føler mig "klam", da jeg er sammen med en pige, som jeg ikke har de helt vilde følelser for. For nogle gange tænker jeg, at hun elsker mig mere, end hvad jeg elsker hende.
Vi er IKKE kærester; men vi har erklæret følelserne for hinanden osv. Vi er de heelt rigtige for hinanden. Jeg er bare bange for at såre hende, da jeg ikke har de helt høje følelser for hende. Jeg har følelserne nogle gange, mens jeg igen andre gange skal "tvinge" følelserne frem.
De gange, jeg har været heeelt forelsket, opfører jeg mig helt anderledes end nu. Plejede at rødme, blive genert og nogle gange stamme. Men i dette tilfælde føler jeg mig dejligt hjemme.
Er i tvivl om, hvad jeg skal gøre! Fortsætte eller ej? Bare lun eller er det kærlighed? Godt eller dårligt, at jeg ikke er helt så "blind"? Og så der alle de spørgsmål foroven, jeg godt vil have svar på. Tak
Anonym!

SVAR:
Hej anonym!
Først og fremmest vil jeg gerne rose dig for din ærlighed og selvindsigt, for det er så vigtigt at mærke efter og kende sig selv. Dertil kommer, at det kan være rigtigt svært nogle gange at forstå ens egne reaktioner, da vi tit er forblændet af følelser og holdninger, vi ikke altid er bevidste om.
Fortiden kan forstyrre ind i nutiden
Som en del af svaret på dit spørgsmål, vil jeg fortælle en historie fra mit eget liv. Jeg havde i min sene teenagetid en kæreste gennem kortere tid; men forløbet op til, at vi blev kærester, var præget meget at usikkerhed og vægelsind fra hans side. Forholdet endte igen på grund af selvsamme, og jeg fortsatte videre i min færd.
Senere fik jeg så en kæreste, jeg holdt utroligt meget af, og som jeg passede utroligt godt sammen med. Han udviste nogle af de sammen usikkerheds reaktioner, som jeg tidligere havde oplevet (hans var dog overfor eksaminer); men jeg tolkede det til at være overfor mig.
Straks gik der et stort alarmberedskab i gang i mig, og pludseligt forsvandt alle følelser for ham, selvom jeg med min hjerne kunne sige, at vi var gode for hinanden. Det blev en ret turbulent periode i vores forhold, da jeg fortalte ham om mine til tider manglende følelser.
Han valgte til trods for dette at blive hos mig og arbejde det igennem sammen, hvilket jeg er ham utroligt taknemlig for. Vi er i dag gift og har en søn på næsten 7 mdr.
Vær ærlig overfor hende
Med denne historie vil jeg gerne opfordre dig til at være ærlig overfor hende og fortælle, at dine følelser svinger - ikke nødvendigvis pga. at hende - men pga. af din dårlige erfaring fra tidligere kærester, og du derfor forsøger at passe på dig selv - det er simpelthen så vigtigt at være ærlige overfor hinanden.
Dertil kommer også, at du måske skal lave noget selvransagelse og finde ud af, hvorfor følelserne svinger, og om det kan have noget med dine tidligere dårlige erfaringer at gøre.
Giv tid og plads til hinanden
Og sidst, men ikke mindst, give tid og rum. At finde ud af, om man er de rette for hinanden tager tid, og så længe I vil give den tid til hinanden, er den ikke spildt. Der skal også gives rum for fejl og mangler, dårlige vaner og andre af de dårlige sider, vi ser i hinanden, men elsker på trods af.
Læs også fsk. artikler her på siden:
Forelsket - en fantastisk følelse
Kærlighed og forelskelse
Den eneste ene
Jeg håber inderligt, at hun bliver ved med at være din drømmekvinde - prøv det af sammen, giv tid og plads til hinanden, og elsk det du kan, så skal det hele nok komme, hvis det skal være jer.
Mvh Anne