Drengene tager på mig – hvad gør jeg og onanerer jeg for meget?
Hej. Jeg er en pige på 13 år, og jeg er bange for, om jeg onanerer for meget. Jeg gør det cirka 3-4 gange om dagen – er det normalt for en pige på min alder?
Desuden har jeg også fået mine bryster, og det har drengene set, og så tar de på mig, og de synes, det er sjovt, men det synes jeg ikke. Hvad skal jeg gøre?
Hilsen en nervøs pige, 13 år
PS: Jeg er vild med siden

SVAR:
Kære ”nervøse pige”
Dejligt at høre, du er vild med siden, og tak fordi du skriver til os, det er det, der er meningen med det hele.
Onani
Du skriver, at du er bange for, at du onanerer for meget, og når du er bekymret for det, kan det godt tyde på, at du synes, det fylder for meget i dit liv. Der er ikke noget i vejen med at undersøge og nyde din krop. Seksualiteten er en god gave, vi har fået, som det er godt at nyde, og jeg tror ikke, der er en opskrift på, hvornår man onanerer for meget. Når du onanerer og giver dig selv en orgasme, får du en fantastisk dejlig følelse i kroppen, og det kan være en god måde at stresse af på og få mange gode følelser frem.
... kan være en måde at håndtere svære følelser på
Samtidig med, at onani kan være en god følelse, er det også en ensom følelse. Det er en måde at gå ind i sig selv og sin egen krop, og derfor kan det blive en slags trøst, du giver dig selv, når verden omkring kan være svær at håndtere. Det er helt naturligt, for alle mennesker finder på måder at håndtere svære situationer, men jeg vil gerne forsøge at give dig nogle andre løsninger, du måske kan bruge.
Du skriver også i dit brev, at der er drenge, der synes, det er sjovt at tage på dig og dine bryster, og det kan du ikke lide. Det kan være en af de ting, du er nødt til at flygte fra, og som du kan have brug for at håndtere ved at forsvinde fra verden og ind i den gode følelse, onanien giver.
Dine grænser skal respekteres
Først og fremmest er det vigtigt at sige til dig, at det bestemt ikke er i orden, at drengene tager på din krop. Den er din, og der er ikke andre, der har adgang til den, medmindre du giver dem lov.
Når du ikke bryder dig om, at de tager på dig, er det fordi, det overskrider din grænse. Det er rigtig godt, at du kan mærke, hvor din grænse er, det er første skridt til at få stoppet det. Når det er sagt, kan det være meget svært at få sagt til dem, at du ikke vil have det. Det er svært at sige fra, og du kan være bange for, at de så synes, du er kedelig og mærkelig. Men det er rigtig vigtigt, at du får sat din grænse og stoppet det, du ikke kan lide. Det er en måde at respektere dig selv og passe på dig selv.
Du skriver ikke, om det er i skolen eller fritiden, det foregår, men jeg vil opfordre dig til at finde en voksen, som du har tillid til, som kender både dig og drengene, (måske dine forældre, en lærer, sundhedsplejersken på skolen, en klubleder eller lignende) og snakke med vedkommende, om hvordan du bedst får stoppet det. Hvis det er dine venner, synes jeg, du skal snakke med den af drengene, som du kender bedst, og som du snakker godt med, og forklare at du vil have, at de stopper. Det er nemmere at snakke om på tomandshånd end at skulle sige det i situationen.
Hvis du ikke kan bruge nogen af de løsninger, vil det allerbedste være, at du fjerner dig fra dem og ikke har noget med de drenge at gøre. De er ikke gode for dig, de sårer dig og gør dig ked af det, og så er det bedst at fjerne sig fra dem og finde andre, som respekterer dig og din krop.
Du skal ikke gå alene med tingene
Og nu lidt tilbage til onanien. Som jeg har beskrevet, kan situationen med drengene være noget, som gør, at du har behov for at trøste dig selv, og gå ind i din egen verden. På samme måde kan der være andre situationer i dit liv, som du synes er for svære at klare, det kender du bedst selv, men i de situationer er det vigtigt, at du finder måder at handle og måske få hjælp til at handle. Du er kun 13 år, og der er stadig mange situationer, hvor du kan have meget brug for voksne til at hjælpe dig.
Samtidig vil jeg også opfordre dig til at finde måder at skabe fællesskab med andre, så du ikke er nødt til at finde de gode følelser i ensomhed. Det kan f.eks. være gennem sport, spejder eller klubarbejde, der er i din nærhed, shoppe og biografture, evt. bare hygge med veninderne, eller hvad der er aktuelt i din situation.
Du kan læse mere i svaret Hvorfor et det godt at lære sin krop og sine grænser at kende? og artiklen Om onani – mest for piger.
Jeg håber, det hjælper dig, du skal bare skrive igen, hvis du har brug for det. Jeg ønsker dig alt godt
Hilsen
Kirsten Kirk Christensen