Drenge og mig selv
Hej Adam og Eva
Jeg er fyldt 16 år, for en uges tid siden. Alle i min omgangskreds har meget mere erfarne end mig, hvad angår kæresterier og det modsatte køn. Derfor får jeg også nogle gange at vide, at det er liidt sent at være 16 år, og ikke have prøvet at kysse nogen. På mange måder gad jeg godt at prøve at blive holdt om og måske at blive kysset. Men kort sagt tror jeg virkelig ikke jeg er klar. Jeg har det virkelig dårligt med min krop, og jeg arbejder lige nu med at få det bedre med den. Samtidig føler jeg mig stadig ret barnlig, og jeg kan den ene dag føle mig ret voksen, og den anden føle mig helt barnlig.
Noget andet er, at jeg pludselig er begyndt at tænke på, at jeg faktisk er lidt bange for at få en kæreste. Jeg ville ønske, jeg fandt en sød og dejlig kæreste, tog det helt stille og roligt, og at vi blev sammen. At jeg kun kan se tilbage på én person, at have gjort sådan noget med. Det ved jeg selvfølgelig godt er snerpet og urealistisk tænkt, men det er sådan jeg har det. Jeg oplevede engang en dreng, jeg slet ikke kendte, som skrev til mig, om jeg ville have et "one night stand", og jeg svarede ikke. For jeg føler ærligt, at jeg på en måde er mere værd end det. Jeg er mere romantisk anlagt, og bliver ved med at drømme om den fantastiske dreng, der virkelig bare elsker mig. Blandingen af at ville mig og give mig komplimenter, også for det ydre, så jeg får følelsen af at blive bekræftet, og komplimenter som kommer helt fra hjertet, og samtidig at finde en type, der tager det stille og roligt, og som går lige så meget op i mit væsen, som i min krop.
Samtidig ved jeg heller ikke, hvordan jeg skal få mit første kys. Jeg ved jeg vil ligge uendeligt meget i det. Blive forelsket i vedkommende og tænke på det konstant lang tid efter, for sådan er jeg indrettet. Men jeg ved ikke om jeg overhovedet finder en dreng, der gider kysse mig, og faktisk som minimum have lidt følelser for mig, i løbet af det her år. Jeg har brug for at høre om jeg er normal eller det her ingen mening giver, og hvad jeg dog skal stille op? Det er mega hårdt.
Mvh mig
(forkortet af red.)

SVAR:
Hej dig
I dit spørgsmål ser jeg mange fornuftige og modne overvejelser, og så slutter du af med at spørge, om det er normalt at tænke som du gør. Det vil jeg gerne starte med at svare på: Det er helt normalt, og det er slet ikke noget, du skal føle dig forkert over!
Du fortæller, at dine venner har haft kærester, kysset og måske gået i seng med nogen fra det modsatte køn – og at du føler dig lidt ”bagud”, fordi du er 16, og ikke er kommet dertil endnu. Du fortæller, at du har lyst til at prøve at blive kysset og have en kæreste, og at du samtidig gerne vil vente, fordi du både føler dig som en voksen, men også nogle gange som et barn.
Du fortæller også, at du tænker på at vente med kærester og sex, fordi du synes, det skal være noget særligt, og fordi det er noget, du har lyst til at gemme til én kæreste. Før jeg svarer nærmere på det, vil jeg først sige, at det absolut ikke er snerpet og urealistisk. Det er nogle sunde og gode overvejelser, som du godt kan være stolt af.
Dit eget tempo
Jeg vil være helt ærlig og sige, at du på en måde gør det meget ”nemt” at svare på dit spørgsmål, fordi du allerede har haft så mange gode tanker, som jeg kunne finde på at nævne.
Det ér nemlig super vigtigt, at du venter til, at du selv føler dig klar – både når det handler om sex, men også om kærester, kram og kys. Det er helt normalt, og helt okay, at du af og til stadig kan mærke, at der er en del af dig, som er barnlig, og slet ikke er klar til alt det ”voksne”. Der er nemlig ikke nogen regel for, hvor ”hurtigt” man skal blive voksen. Det er meget forskelligt fra person til person, og du behøver ikke ”skynde dig” for at følge med dine venner.
Det er også en rigtig moden overvejelse, du har, at det ikke nødvendigvis er godt at have en masse drenge og kærester bag sig, når man står og kigger tilbage over sit liv. Der er ikke noget forkert over at have haft en kæreste, som viste sig ikke at være den, man endte sammen med – men det er godt at tænke over, at det er rart at vide, at der er nogle ting, man kun deler med én person! Så hvis jeg skal komme med et kort råd, vil det være: Sæt dig eget tempo. Vent til du er klar.
Du ER mere værd
Du fortæller, at der er en dreng, du ikke kender, som har spurgt dig, om du ville have et one night stand, og at du ikke svarede ham, fordi du føler, at du er mere værd end det. Godt gået! Det er vigtigt for mig at sige, så det kommer lige igen: Godt gået! Du er meget mere værd end det! Der er ingen, der fortjener at være ”bare sådan en, man har sex med”, eller som bare er en ud af mange!
Du fortæller, at du tænker over at finde en kæreste, som ikke bare spiller smart, og som giver dig komplimenter, der kommer fra hjertet. En, der både kan lide dit væsen og din krop. Du får den lige igen: Godt gået! Det er virkelig stærkt, at du tænker de tanker, for det er nemlig grundlaget for et sundt kærlighedsforhold!
At have travlt
Til sidst vil jeg sige det, som jeg ved er rigtig træls at høre fra sådan en ”gammel” en som mig (jeg er 27): Du har mange år foran dig, og du har også stadig mange år, hvor du er ung og frisk. Det er helt okay at være ”oppe i tyverne” før man finder en kæreste. Samtidig vil jeg også sige, at jeg sagtens kan forstå, at du føler, du ikke kan vente. Der sker meget inden i dig, og der sker meget i din omgangskreds, og der er meget, du skal forholde dig til.
Derfor vil jeg til sidst sige igen: Find dit eget tempo. Måske finder du en sød kæreste i år – måske er du først klar til at have en kæreste om et år eller om flere år. Det vigtigste er, at du selv føler dig klar. Og du behøver ikke var klar til ”hele pakken” på én gang. Det kan godt være, at du er klar til at have en kæreste, men ikke til at kysse. Det er helt okay. Det er også okay at have en kæreste, men stadig ikke være klar til at gå i seng med hinanden. Jeg håber, jeg har skrevet nogle ting, du kan bruge til noget. Du er meget velreflekteret, og det er kun godt.
Held og lykke med at finde dit helt eget tempo.
Med venlig hilsen
Benny