Det gør ondt, når jeg tisser – kan jeg være gravid?
Hej
Jeg har lige haft beskyttet sex, og jeg havde min mens imens, men den stoppede dagen efter, vi havde haft sex. Nu gør det en lille smule ondt, når jeg tisser, men det er slemt!
Kan det have konsekvenser? Kan jeg være gravid?
Tør ikke snakke med min mor om det med, at jeg har haft sex.
R, 16 år

SVAR:
Kære R
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne svare dig så godt, jeg kan.
Kan du være gravid?
Du skriver, du har haft beskyttet sex, og det var, mens du havde din menstruation. Jeg ved ikke, hvilken type beskyttelse du har brugt, og jeg ved ikke, om det er første gang, du har haft sex. Jeg ved heller ikke, hvordan din menstruationscyklus er, men jeg kan dog berolige dig med, at du højst sandsynligt ikke er gravid.
I en almindelig menstruationscyklus kommer ægløsningen – og dermed tidspunktet, hvor du kan blive gravid – omkring 14 dage efter menstruationens første dag, men det kan dog godt svinge mellem 12. og 19.-dagen efter menstruationens første dag.
Smerter ved vandladning
Jeg ved ikke, hvor og hvordan det gør ondt, når du tisser? Måske har du fået en rift i forbindelse med, at du havde sex? At det gør ondt, når du tisser, er ikke tegn på tidlig graviditet. Men smerter, svien og hyppig vandladning kan være tegn på blærebetændelse. Nogle beskriver det som at tisse glasskår, hvis man har blærebetændelse, fordi det kan være så smertefuldt.
Smerter ved vandladning kan også skyldes nogle kønssygdomme, bl.a. klamydia. Hvis du stadig oplever smerter, skal du få det tjekket ved lægen.
Konsekvenser
Du spørger, om det kan have konsekvenser – og jeg vil derfor gerne skrive noget mere til dig. Ud fra dit spørgsmål kan jeg læse, du er bekymret for, om du kan være blevet gravid, og det forstår jeg godt. Det ville ikke være sjovt at blive gravid – og mor – som 16-årig. Men når du har sex, er der en mulighed for at du bliver gravid – også selvom du beskytter dig. Derfor er det vigtigt, du overvejer, om du er klar til sex med de konsekvenser, det kan have.
Samtidig påvirker sex os meget på det følelsesmæssige plan. Hvor du lige nu står mellem at være pige og kvinde, sker der meget med din krop rent fysisk, men også psykisk og følelsesmæssigt kan det være en tid med store rutschebaneture. Vi giver meget af os selv, når vi har sex, og det er dejligt og rart, men det kan samtidig også give mange sorger, og derfor er det så vigtigt, at du passer rigtig godt på dig selv. Du kan læse mere om, hvordan du gør det i artiklerne
Sex og følelser
Ét trin ad gangen er det mest sikre
Vent med sex
Så en kærlig opfordring fra mig er derfor at vente med sex, til du er ældre og i et forhold, hvor et barn vil være velkomment, hvis du skulle blive gravid. Gud som har skabt os ved, hvad der er bedst for os, og det er ikke uden grund, at han igennem Bibelen vejleder os om, at sex hører til i ægteskabet. På den måde bliver der en god og tryg ramme for det, der er så rart og dejligt – og som samtidig rører ved de dybeste og inderste følelser i os. Jeg vil til sidst opfordre dig til at læse artiklerne:
10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på.
Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Anette