Der er gået mere end 1 år – kan jeg blive gravid?
Hej. Jeg er en ung pige på 22 år. For et år siden blev jeg gift med min mand (35 år), og siden har vi forsøgt at få børn; men til nu er det ikke lykkedes os.
Før jeg blev gift med min mand, havde jeg været jomfru. Dvs at jeg havde aldrig haft samleje eller sex med nogen før min ægtemand. To måneder før vores bryllup begyndte jeg på p-piller. Jeg var regelmæssig med at tage dem hver dag i to måneder, indtil så vi blev gift, og så begyndte jeg med at tage pillerne en dag, og springer over i op til tre til fem dage. Jeg har i alt kun brugt en pakke p-piller, som svarer til 3 måneders brug.
Mig og min mand har ellers vidunderlig sexliv sammen, og vi nyder det. Tænkte aldrig førhen på at få børn, eller gå i panik og bekymre os over det, men nu efter der er gået 1 år og 2 mrd., er det, at vi er begyndt med at spekulere.
Nå jah! Vi rejser tit fra hinanden i forbindelse med arbejde, så der kan gå flere dage, før vi har samleje igen. Kan dette være en årsag til, at vi ikke rammer rigtig, når vi har chancen med hensyn til fugtbarheden/ægløsning ?? Kan det ikke passe, at vi tilfældigt i en eller to gange har haft sex i de perioder, hvor jeg har haft ægløsning???
Ps. Jeg har en relmæssig menstruation og min cyklus er mellem 21-23 dage. Min menstruation/blødning dage varer fra 6-7 dage, og ingen fra begge familier( min familie og min mands) har haft problemer med ikke selv at kunne få børn eller blive så meget forsinket som os :-(
Please svar mig, før jeg mister glæden af mit liv :-(
A

SVAR:
Hej A
P-piller og graviditet
Det er lidt usikkert for mig, om du tager p-piller eller ej. Det lyder nærmest, som om du tager dem en gang imellem. Hvis du tager p-piller en gang imellem, vil det selvfølgelig påvirke chancerne for at blive gravid. Læs mere i svaret: Ønske om barn – hvordan forholder vi os?
Samleje på ægløsningstidspunktet er afgørende
Det kan jo nemt være, at I er væk fra hinanden, når du har ægløsning ... Du kan finde værktøj på internettet til at bestemme, hvornår din ægløsning er. Men som tommelfingerregel har du ægløsning 14 dage FØR den første dag i næste menstruation. Så du må til at finde ud af, om I er sammen, når du har ægløsning, ellers vil I aldrig få børn ...
Læs evt. også svar til en anden: Hvorfor bliver jeg ikke gravid - kan vi gøre noget?
Søg lægehjælp
Hvis man har "arbejdet" på at få børn i godt et år uden prævention, er det tid til at se en læge. Ca 20% af gangene skyldes det dårlig sædkvalitet, og det er nemt at finde ud af, og det er ofte det, man starter med at undersøge. I ca 60% af tilfældene er årsagen hos kvinden, og det er lidt mere omstændeligt at udrede; men det er en meget almindelig ting på hospitaler.
Læs mere i vores artikel: Når det ikke lykkes at blive gravid.
Så hvis I i godt et år har prøvet af få børn uden held uden prævention, vil jeg synes, det er tid til at begynde udredning ved at tale med jeres egen læge først.
Venlig hilsen
Roland Knudsen