Den første kærlighed – hvordan ved man, om man skal sige stop?
Hejsa Adam&Eva.
På forhånd super mange tak for gode og ærlige tips, som i den grad har haft indflydelse på mig igennem min pubertet :)
Jeg er 19 år gammel og har været sammen med min kæreste i tre år. Han var min første kæreste, første gang og har i det hele taget været min romantiske og seksuelle debut på alle punkter. Men der er jo en ting, jeg endnu ikke har prøvet: At slå op. Han tog for nogle måneder siden ind til sin værnepligt, som varer ni måneder. Jeg var selvfølgelig ikke helt glad for dette, da det ville betyde, vi ikke så hinanden så meget. Men det betød meget for ham, og vi besluttede at prøve alligevel.
Inden for de sidste måneder har jeg set ham virkelig sjældent, da han godt kan lide at være sammen med sine roomies på kasernen. Dog er jeg alligevel blevet gravid. Jeg fortalte ham om graviditeten og den abort, jeg havde besluttet, at jeg skulle have.
Jeg føler helt klart en mangel i mit forhold på nærvær og kommunikation. Og jeg føler mig såret over, at han blev hos sine venner den weekend, jeg fik foretaget min abort. Men jeg er stadigvæk tøvende og ekstremt i tvivl om at skulle slå op med ham, da jeg jo et eller andet sted føler, at det er tre år spildt, og at jeg kommer til at savne ham. Den første kærlighed – hvordan ved man, om man skal sige stop?
– J, 19 år

SVAR:
Kære J
Jeg vil gerne begynde med at sige tak for din ærlighed. Det kræver mod at komme med det, som du beskriver. Jeg kan lige så godt med det samme sige, at jeg ikke har noget klart svar på din problemstilling, men jeg vil prøve at trække nogle nuancer frem, som du måske kan bruge til et eller andet.
Som jeg læser din henvendelse, er der to centrale spørgsmål:
1. Hvordan skal I forholde jer til hinanden fra nu af som kærester/ikke-kærester?
2. Hvad har det kostet og/eller givet jer at være kærester indtil nu?
Spørgsmål 1: Skal I blive ved med at være kærester?
Der er ikke noget let svar på dette spørgsmål. Jeg tror, det er vigtigt, at du bruger god tid på at mærke efter, hvordan du har det med spørgsmålet. Der er en god chance for, at du selv bærer rundt på det bedste svar. I din henvendelse beskriver du, at din kæreste og du længe har været glade for hinanden. I har haft mange nye, gode og spændende øjeblikke sammen, som med stor sandsynlighed har bygget på en stor tillid til hinanden.
Der skete noget, da din kæreste skulle aftjene sin værnepligt, og måske var der allerede noget under optræk inden. Det fremstår ikke tydeligt, hvor længe din kæreste har gået med tankerne om at afprøve en ny hverdag som værnepligtig. Det er svært at sige, om denne længsel til forandring overhovedet har noget med jeres parforhold at gøre. Måske handler det blot om, at din kæreste har haft en følelse af at skulle opleve noget nyt, hvilket lige så godt kunne ske gennem en længere rejse eller lignende.
Under værnepligten beskriver du, at I kun har set hinanden få gange. Jeg læser det, som om du oplever, at din kæreste ikke har prioriteret jeres forhold, efter han tog afsted. Den manglende prioritering blev måske tydelig, da du blev gravid, og at han i den proces holdt sig distanceret til hele situationen. Jeg tænker, at det har været enormt svært for dig at stå alene med beslutningen om og udførelsen af aborten. Nogle mennesker ville føle et stort svigt i sådan en situation – måske gjorde du også det? Jeg tænker, at de seneste måneder ikke har gjort jeres forhold mere trygt og tillidsfuldt. Spørgsmålet er blot, om det er det rigtige at gøre det forbi?
Størrelsen af jeres tillid til hinanden kan være en målestok
Jeg tror, svaret måske kan findes i din vurdering af jeres tillid til hinanden. Tillid er en grundpræmis for, at vi kan være i en relation til andre. Tillid bygger på gensidighed, ærlighed og respekt. Tillid er grundlæggende at kunne regne med andres fortrolighed og forudsigelighed. Tillid og kærlighed hænger uløseligt sammen og er vigtige ingredienser i et stabilt og trygt parforhold. Om I stadig har tillid til hinanden, kan jeg ikke svare på, men et parforhold uden tillid er enormt skrøbeligt og måske decideret usundt at være i. Det er helt ok, at man i perioder er usikre på, hvor man har hinanden, men hvis mistillid er en permanent oplevelse, er der forøget mulighed for at blive hårdt såret. Har du tillid til din kæreste og jeres fælles fremtid?
Spørgsmål 2: Hvis I går fra hinanden, er det hele så spildt?
Endnu en gang er det kun dig, der kan svare præcist på spørgsmålet. Som udgangspunkt kan det tænkes, at du og din kæreste har lært meget af jeres forhold. I har været kærester i en periode af jeres liv, hvor I har dannet identiteter og udviklet jeres seksualitet sammen og hver for sig. Du beskriver forholdet til din kæreste som “din første kærlighed”, og derfor har jeres tid sammen også medført “den første” af mange ting. Måske har du blandede følelser, når du ser tilbage på jeres parforhold. Måske har du brændende følelser og ønsker, at I skal finde en løsning på det hele. Måske er du følelsesmæssigt dæmpet, og du har allerede opgivet en fremtid sammen.
Uanset hvad har jeres tid indtil nu næppe været spildt. Der har været mange forskellige oplevelser, som har modnet og formet jer. At spilde tiden er at fortryde alt det, som ikke lykkedes. Det kan være en ide at tælle de lyse timer, som I har haft sammen. Går vi livet i møde med taknemmelighed for, hvad vi fik, så fylder alt det, som blev svært, ofte meget lidt. Du skal vurdere, om jeres tid sammen skal ses som spildt, eller om der har været nogle positive ting, som du ikke ville være foruden. Ingen parforhold er perfekte, og alle vil derfor have nogle elementer i sig, der kan virke som spild. Det er dog de oplevelser, der har formet os og modnet os på en positiv måde, som kan minde os om, at det ikke er spild af tid at leve, der hvor man er og sammen med andre.
Hvis du har brug for mere
Jeg har stor forståelse for, at det ikke har været en nem tid for dig de seneste måneder. Derfor vil jeg bare informere dig om, at hvis du har lyst til at tale med nogen om dine tanker og følelser i forhold til aborten, kan jeg varmt anbefale abortlinien.dk. Der er du altid velkommen, som du er.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Du kan måske også få noget ud af at læse svar og artikler i vores tema Kærestesorg.
De bedste hilsner
Henrik