Den ene testikel føles underlig – kan der være noget galt?
Hej
Jeg har i de sidste par måneder følt, at min venstre testikel føltes lidt anderledes. Den er lidt større end den anden, og det føles, som om der er små bløde kugler i den. I forhold til min højre føles det også, som om der er ekstra mange blodårer i den.
Jeg fik for ca. 1½ år siden en operation pga. testikelvridning, hvor de også syede begge testikler fast.
Dreng, 15 år

SVAR:
Hej med dig
Det er helt normalt, at testiklerne har forskellig størrelse.
De “små bløde kugler og blodårer” er nok blodårer. Men det kan også være arvæv efter operationen.
Det lyder ikke alvorligt, så jeg vil foreslå, at du prøver at lade være med at mærke på testiklen nogle uger og derefter mærker, om det har ændret sig.
Hvis det bliver faste eller hårde knuder, skal du gå til læge. Og hvis der kommer ømhed og spænding i testiklen skal du også have det undersøgt.
Du kan evt. læse mere i vores artikel Drengens kønsorganer.
Venlig hilsen
Lars Dysager