Dårlig samvittighed over at være gået for langt med sex

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har brug for hjælp. Min kæreste og jeg er gået fra hinanden – begge vildt ulykkelige over situationen, men det kunne ikke være anderledes, desværre ... 

Vi er kristne og vil gerne leve som kristne. Dog har vi i vores forhold været vildt udfordret af det seksuelle, hvor fristelsen desværre flere gange har taget over, og vi har bukket under for den. Det er endt i berøring og fingersex. Vi har begge haft det rigtig dårligt med det bagefter og haft dårlig samvittighed overfor os selv, den anden og Gud. Samvittigheden er i den grad eksploderet i og med, at kærligheden er aftaget i forholdet, og vi nu begge føler, at vi har givet – og taget – noget, som vi ikke burde have gjort før et ægteskab.

Det går mig meget på, at jeg mærker samvittigheden fysisk i form af opkast og kvalme, sug i maven og lignende, når tanken falder på det, og billederne ruller over nethinden.

Vi har snakket om det, og vi har kigget hinanden i øjnene og tilgivet hinanden.

Jeg er også ved at være der, hvor jeg forstår, at Gud tilgiver selv de slemmeste ting og derfor også det her. Men jeg har svært ved at komme videre, glemme det og tilgive mig selv. Det er svært at snakke om med familie og venner, fordi det føles så fordømmende på en måde. Har overvejet psykolog hos Agape.

Forsøger at bruge Gud meget også, men svært, når det ikke er så konkrete svar og vejledning, man altid får.

Håber I kan hjælpe og har et par gode råd. 

R, 21 år

SVAR:

Kære R

Tak for din ærlige og åbne mail med beskrivelse af den smerte, du og din tidligere kæreste lige nu er i. Det er godt, du skriver til os, når du kæmper med noget, som det er vanskeligt at gå med alene.

Fristelse

Du skriver, jeres forhold har været vildt udfordret af det seksuelle, og at I flere gange er faldet for fristelsen til at gå for langt i forhold til det, I egentlig gerne ville, når I vil leve som kristne. Jeg synes, det er flot, du tør være ærlig og skrive om det.

Gud har skabt os med en stærk seksualdrift, fordi det er med til, at vi finder sammen som par. Og fordi det i ægteskabet er en stærk lim, der er med til at bekræfte os i, at netop vi to hører sammen. Uden for ægteskabets ramme kan det imidlertid være noget besværligt at leve med den stærke drift. Derfor oplever mange andre end jer den samme fristelse, og jeg tror ikke, nogen par kan sige sig fri for at være faldet for fristelsen til at gå længere i kærtegn, end vi bagefter synes, vi skulle have gjort.

Samvittighed

Det kan være hårdt og voldsomt at erkende, at vi har syndet over for Gud og gjort både os selv og den anden ondt ved at overskride nogle grænser, vi egentlig gerne ville holde os indenfor. Når du og din tidligere kæreste har fået dårlig samvittighed, skyldes det, at jeres samvittighed er blevet indrettet til at følge Guds gode vejledning på det seksuelle område. Derfor vil jeg egentlig gerne sige tillykke med, at du har fået dårlig samvittighed! For det skyldes, at du i dit sind har fået indkodet nogle værdier, som er gode og sunde at leve efter.

Du skriver, at du rent fysisk reagerer ved at have kvalme og kaste op, når du tænker på, hvad I har gjort. Det må være belastende for dig. Bibelens kong David beskriver i Salme 32 noget af det samme: Før jeg var villig til at indrømme min skyld, havde jeg det helt elendigt. Jeg sukkede dagen lang. (Fra Bibelen på Hverdagsdansk.) Mange mener, David har skrevet den salme, efter han havde begået både hor og mord. Selvom du og din kæreste ikke har gjort noget, der er bare i nærheden af noget så voldsomt som Davids synd, nævner jeg det alligevel for at vise dig, at mennesker i Bibelen også kendte til den oplevelse, du har lige nu.

Tilgivelse fra Gud

For David var der en vej ud af hans dårlige samvittighed. Han skriver videre i Salme 32: Så bekendte jeg omsider min synd for dig … Så tilgav du mig, og min skyld forsvandt. Og derfor begynder salmen på denne måde: Lykkelige er de, hvis forseelser er tilgivet, hvis synderegister er slettet.
Du skriver, du og din tidligere kæreste har tilgivet hinanden, og at du er ved at være der, hvor du kan forstå, Gud også vil tilgive dig. Tillykke med det! Jeg håber og vil bede om, at du må finde ind i den frihed og hvile, tilgivelsen fra Gud kan give dig.
Konkrete råd til, hvad du kan gøre:

  • Gå i kirke og modtag nadveren, som er et helt konkret og fysisk middel til at modtage Guds tilgivelse.
  • Læs Esajas’ bog kapitel 53 vers 5, hvor du i stedet for “vores” læser “min” eller dit eget navn. Læs det højt – måske mange gange – så du hører ordene, som er talt til dig.

Jeg er så glad for, at Davids hor og mord er beskrevet i Bibelen (Anden Samuelsbog kapitel 11) – i detaljer! For det – og masser af andre eksempler i Bibelen – viser, at Gud altid har haft og altid vil have med syndere at gøre. Altså mennesker, der gør sådan rigtig konkret og beskidt synd. Gud elsker mennesker, fordi han selv har skabt os. Han elskede os så højt, at han døde af det i påsken! Derfor kan og vil Gud tilgive både Davids synd og din synd.

Tilgiv dig selv

Som så mange andre oplever du, at den sværeste del kan være at tilgive sig selv. Jeg ville ønske, jeg havde en formel, som jeg vidste, ville virke mod selvforagt. Men det kan være en hjælp, hvis du øver dig i at se på dig selv, som Gud ser på dig. Når Gud har tilgivet dig og sat dig fri fra syndens magt på grund af Jesus, så har du også lov til at se på dig selv på samme måde.

Jeg har haft hjælp af at gå til en sjælesørger eller en ven og bede personen om at tilsige syndernes forladelse over mig samtidig med, at personen lagde hånden på mit hoved, så jeg kunne mærke, at det virkelig var sagt til mig.

Du nævner selv muligheden for at tale med en psykolog hos Agape, og jeg vil gerne bakke dig op i, at det er godt at tale med en anden person om det, du dømmer dig selv for og ikke kan slippe. Det kan være en stor hjælp at høre andre mennesker fortælle, hvordan den virkelige virkelighed ser ud, når jeg ikke selv kan se den.
På vores side under fanen Ressourcer er der en hel række personer, som tilbyder samtale og også kan og vil bede med dig. Måske er der en i nærheden af, hvor du bor.

Jeg håber, du har fået hjælp til at gå de næste skridt på din livsvej. Du må endelig skrive igen, hvis du vil have noget uddybet eller har flere spørgsmål.

Måske kan du også få noget ud af at læse svaret:
Hvordan holde igen? Hvorfor er Gud ikke mere tydelig i kampen?

Guds fred og alt godt!
Vibeke

Annoncer