Bryster ødelægger mit liv - hvorfor kan jeg ikke tage på?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 15 år. Jeg har et problem, som fylder det meste af mit liv, selvom det for mange sikkert er en lille ting - mine bryster. De er meget små. Jeg kan passe en 65-70A. Jeg ser stadig fuldstændig flad ud, når jeg ikke har bh på, og derfor HADER jeg at gå uden bh, også selvom det bare er alene om aftenen. Jeg ville aldrig kunne finde på at vise mig foran nogen med en trøje på uden bh indenunder - jeg får det i hvert fald enormt dårligt, når jeg en gang i mellem gør det!

Jeg føler mig enormt begrænset og styret af mine brysters størrelse: Jeg vil ikke tage min trøje af, når mig og min kæreste har sex, selvom jeg virkelig gerne vil. Jeg kan ikke lide at være på stranden eller i svømmehallen. Er generelt rigtig, rigtig flov over mine bryster. Især når alle på min årgang har større bryster end mig, selv klassen under mig!

Jeg har altid vidst at mine bryster var små, men det har ikke gået mig på og styret mit liv. Det startede lidt efter jeg fik min kæreste fra et halvt år siden. Jeg ved ikke HVORFOR, jeg lige pludselig er så flov og nærmest LAMMET pga mine brysters størrelse, medmindre jeg har en push-up bh på.

Jeg fik menstruation, da jeg var 12 ½ og tror ikke, mine bryster vokser mere nu, da jeg har haft mens i snart 3 år og den er regelmæssig. Jeg var en af dem, der var tidligt udviklet i min klasse - undtagen med mine bryster og det gør mig rigtig ked af det og går mig enormt meget på, at jeg har "alt", altså hår på de steder, lidt hofter, røv, osv, men næsten ingen bryster.

Tror jeg har BDD (Body-Dysmorphic-Dissorder), hvor en bestemt ting på ens krop begrænser en, og man sidder på en bestemt måde og alt muligt, for alt skjule den opfattede "fejl" på ens krop. Kan det være muligt, jeg har det?

Mine brysters størrelse trækker ENORMT meget ned på min selvtillid og mit selvbillede, det er helt utroligt. Jeg er sikker på, at min selvtillid, mit selvbillede og mit humør ville blive meget bedre, hvis jeg fik lavet mine bryster bare 1-2 skåle større. Af den grund har jeg også tænkt mig  at få lavet bryster, når jeg bliver 18 - jeg tror helt seriøst, det ville redde mit liv!  Ville I anbefale at få lavet bryster, når jeg bliver 18 år for at forbedre min "livskvalitet"?

Jeg ved, jeg kun er 15 og folk vil måske mene, at det bare er en "fase" det med at være ked af sine bryster, og at det bare er normalt for alderen. Men seriøst, det påvirker mit LIV, mine forhold, min kæreste og jeg, familie, alting. De begrænser mig i rigtig mange ting, og specielt mit humør ødelægger det rigtig meget! I en periode græd jeg hver aften pga. mine bryster.

Jeg har altid været spinkel, og lige nu ligger jeg omkring de 45-46 kg og har ALDRIG vejet over det. Jeg er 163 cm, hvilket er småt, i forhold til min mor er 175 cm. og min far er 190. Jeg er 2 måneder for tidligt født, så det har måske noget med det at gøre....

Mit problem er, at jeg er meget tynd. Egentlig ser jeg ikke så tynd ud, altså jeg ser ikke "ulækkert" tynd ud. Jeg har stadig lidt hofter og sådan.

Jeg plejer at have en god appetit, selvom jeg aldrig føler mig rigtig sulten. Selvom jeg i over 2 år bare spiste fastfood, slik og chips og lå og så serier uden at dyrke motion, så ser jeg stadig tynd ud. Jeg ser stadig lidt "fit" ud, hvilket er underligt? Nu er jeg så begyndt ikke at føle mig sulten overhovedet: Jeg har ikke lyst til morgenmad, frokost eller aftensmad, jeg tvinger nærmest mad i mig. Hvad skal jeg gøre?

Hvorfor kan jeg ikke tage på, selvom jeg spise rigtig meget og fedt mad i en lang periode, uden motion? Og hvorfor er det, at jeg lige pludselig "væmmes" ved mad og ikke kan spise noget? Og tror I, jeg vokser mere end de her 163 cm?

Vil i hjælpe mig? Hvad skal jeg gøre?

På forhånd, tak
Marie, 15 år

(forkortet af redaktionen)

SVAR:

Kæreste Marie!

Tak for dine spørgsmål til vores brevkasse, hvor du ærligt beskriver dine mange tanker og følelser i forhold til din krop og dit udseende. Det drejer sig særligt om:

  1. Dine bryster, som du synes er alt for små, og som påvirker dit humør og selvbillede negativt.
  2. Din undervægt. Du har svært ved at tage på i vægt, og nu "væmmes" du tilmed ved mad.
  3. Din højde. Du spekulerer på, om du mon bliver højere.

Inden jeg svarer mere konkret på ovenstående spørgsmål, vil jeg sige til dig, at du er ikke alene!!! Rigtig mange især unge piger føler, at de enten er for høje eller for lave, for tykke eller for tynde, eller at de har for små eller for store bryster m.m.

Vi får nemt fokus på, hvordan vi SER UD

Vi lever i en tid, hvor vi hele tiden bliver bombarderet med idealbilleder på TV, nettet eller i blade og magasiner om, hvordan den perfekte krop helst skal eller bør se ud. Det påvirker os ofte mere, end vi tror. Ubevidst får vi en følelse af, at vi skal ligne det idealbillede, vi møder, for at vi er gode eller attraktive nok. Det kan starte en lavine af negative tanker og følelser, hvor fokus bliver vores krop, og de mangler den har. Det fører til en endeløs og udmattende stræben efter at opnå den perfekte krop. I disse bestræbelser mister rigtig mange sig selv i svinget, og så er det, at tristheden flytter ind!

Vi har værdi, fordi vi ER

Det er en sandhed, at man må lære at acceptere og stå ved sig selv og sin krop, som den er, ellers ender man med at være trist og deprimeret. Selv en model kan være trist og deprimeret, hvis hun kun har sin værdi i, hvordan hun ser ud, og hvad hun kan præstere. Alle mennesker har brug for at føle sig elsket af sig selv og af andre mennesker for den, de er - ikke for, hvad de kan, eller for hvordan de ser ud. Det handler om selvværd!! At man har værdi som menneske for den, man er.

Skønheden kommer indefra

Ved at arbejde med sit selvværd, er der ofte den sidegevinst, at man bliver mere smuk og attraktiv af det. Skønheden kommer som sagt indefra. Det smitter af på ens ydre og ens omgivelser, når man accepterer sig selv, som den man er. Og glad for sig selv, det kan man sagtens være, selvom man ikke har en idealkrop. Med et sundt selvværd bliver man desuden en mere glad, omgængelig og nærværende person.

Det betyder ikke, at man behøver at være ligeglad med, hvordan man ser ud. Hvis man er glad for sig selv og sin krop, er det også naturligt, at man gør noget for at pleje, styrke og passe på den. Tingene skal bare være i den rigtige balance.

Bedre selvværd kan give større livskvalitet

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er en pige med et lavt selvværd, og at du vil have gavn af at få arbejdet med at styrke dit selvværd. Det vil med stor sandsynlighed give dig noget af den livskvalitet og glæde, du savner. Vil du ikke gerne elskes for den, du er? Hvordan vil det være, hvis du synes, at det var ok at se ud, som du gør? Jeg tror ikke, at du har BDD! Det fokus, du har på din krops "defekter", handler nok nærmere om det, jeg har beskrevet ovenfor.

Du kan læse mere i denne artikel:  Hvem er jeg?

Din krop kan nå at ændre sig meget

For at vende lidt mere konkret tilbage til dine spørgsmål, så kan jeg sammenfattende sige, at når man er teenager, kan der nå at ske rigtig meget! Det er slet ikke sikkert, at din krop ligner sig selv om et par år. Det samme gælder dine bryster, baller og lår.

I forhold til højde, siger man, at piger i puberteten kan vokse rigtig hurtigt. Du kan faktisk vokse op til ni centimeter på et år, når du vokser allermest. Efter puberteten stopper du med at vokse så hurtigt, og langsomt stopper du også helt med at vokse i højden. Det sker omkring 17 års alderen, men selvfølgelig er det individuelt, hvordan og hvornår man udvikler sig.

Brysternes størrelse

I forhold til brysterne vokser de også mest i puberteten, og du kan regne med, at de er færdigudviklede, når du er ca. 19 år. Men brysterne kan stadig vokse eller blive mindre, hvis du tager på i vægt eller taber dig, fordi en stor del af brystet består af fedt.

Jeg vil ikke anbefale dig, at du får lavet en brystforstørrende operation, når du bliver 18 år. Jeg synes, det er for tidligt! Vent og se, hvordan du ender ud, når du er helt fuldvoksen. Det, der først og fremmest vil kunne fremme din livskvalitet, er som sagt at få styrket dit selvværd.

Mange piger tror, at drenge helst vil have piger med store bryster, men det er en myte. Det er forskelligt fra dreng til dreng, hvad han foretrækker, og de fleste fyre vil faktisk synes, at bare det, at du har nogle bryster, er spændende, uanset hvor store eller små de er.

Der kan være mange gode grunde til at være glad for sine små bryster. De hænger ikke, og man kan gå i små kjoler uden at skulle bruge bh. De fleste modeller har små bryster, og rigtig mange drenge kan godt lide små bryster.

Vægten

I forhold til din undervægt, så kan det evt. være en ide at konsultere din egen læge, da det kan skyldes en ubalance i dit stofskifte. Du beskriver, hvordan du har spist mange usunde ting og droppet motionen i et forsøg på at tage på. Det lyder ikke særlig hensigtsmæssigt for din krop og dit humør. Selvom du gerne vil tage på, kan du sagtens spise sundt og varieret, sørg blot for at få rigeligt med de sunde og gode kulhydrater og fedtstoffer. Din krop er midt i en vild ommøbleringsfase. Den har brug for masser af god energi for at kunne levere nogle gode byggesten. Hvis den ikke får noget ordentligt at arbejde med, så vil det gå ud over din energi og dit humør, så spis sundt og varieret. Måske det også kan give dig madlysten tilbage!?

Prøv også at læse svaret til en dreng, der har problemer med undervægt, trods det han spiser usundt: Dreng 14 år - hvorfor taber jeg mig, når jeg spiser usundt?

Kære Maria, jeg håber, at du har fået svar på nogle af dine mange spørgsmål. Jeg håber også, at mit svarbrev må være med til at sætte gang i nogle nye tanker hos dig, som kan medvirke til, at du får et styrket selvværd. Du er velkommen til at skrive igen, hvis det har affødt nye spørgsmål, eller hvis der er noget, du gerne vil have uddybet.

Mange kærlige tanker fra Gurli