Brunt udflåd, er det farligt?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er 13, men fylder snart 14. Jeg har ikke fået menstruation endnu, men er begyndt at få sådan brunt udflåd! Jeg har hørt, at det er farligt, men er ikke sikker. Jeg tør ikke rigtigt at spørge min mor. Håber virkelig I kan hjælpe mig!!

hilsen den nervøse pige:( 13 år

SVAR:

Kære nervøse pige

Tak for dit spørgsmål, det er rigtig godt at du spørger.

Det, du skriver i spørgsmålet, lyder bestemt ikke farligt, men det lyder som om, at du er ved at få din første menstruation – hvilket også kan opleves skræmmende. I sær hvis du ikek snakker med nogen om det.

Når udflåd bliver brunt skyldes det blodtilblanding, og jeg tror som sagt, at det er begyndelsen på menstruationen.

Det er vigtigt, at du får talt med din mor om det, du oplever. Du har brug for vejledning i, hvordan du bruger bind m.m. Hun har jo været igennem præcis det samme som du oplever nu, så det er bare med at springe ud i det og få snakket med hende. Hun vil helt sikkert gerne hjælpe og støtte dig.

Jeg tror også, du kan have glæde af at læse artiklen:

Den første menstruation

Kærlig hilsen Else