Brunt udflåd efter samleje med kondom – kan jeg være gravid?

Vis spørgsmål

Kære Adamogeva

For omkring en måned siden begyndte jeg at date en fyr. Jeg er ikke på p-piller eller anden prævention, men vi har brugt kondom hver gang og har været meget opmærksomme på, at han har fået det på, før vi gik i gang med noget som helst.

Min menstruation skulle gerne komme om en uge, men i dag har jeg fået brunt udflåd, hvilket jeg ikke har oplevet at få i mange år. Jeg skal jo selvfølgelig bare vente og se, om min menstruation kommer til tiden, men jeg er bare så ekstremt paranoid mht. potentiel uønsket graviditet, så måske reagerer min krop bare på min frygt?

Hvor stor tror du, chancen er for, at jeg kunne være gravid? Tak på forhånd!

Hilsen M, 21 år

SVAR:

Kære M

Tak for din henvendelse til Adam og Eva. Det er vigtigt at få svar på de spørgsmål, som fylder, og vi vil meget gerne give svar.

Graviditet

Hvad er sandsynligheden for, at du er gravid? Hvis I har brugt kondom, som du beskriver, er muligheden nærmest lig nul. Et kondom er næsten 100% sikker, hvis det bruges hver gang under hele samlejet. Dog skal man være opmærksom på, om kondomet brister eller glider af, fordi det så ikke længere er et sikkert præventionsmiddel.

Brunt udflåd

Brunt udflåd kan skyldes flere ting, og du skal helt sikkert opsøge din læge, hvis det fortsætter. Det er dog mest sandsynligt, at du har fået en lille brist i skeden ved samleje. Den smule blod, som er kommet derfra, bliver brunt, ligesom den sidste del af menstruationsblødningen kan blive.

Det mellem linjerne

Du skriver, at du har været sammen med din kæreste i en måneds tid, og at du er ekstremt paranoid i forhold til en uønsket graviditet. De to oplysninger gør mig eftertænksom på især to ting:

1) At finde sin livsledsager er en meget stor beslutning. Der er mange ting, man med fordel kan tale om, vide om hinanden og opleve sammen, inden man ved, om personen er den eneste ene, som man ønsker at dele livet med – og få børn sammen med. Derfor er det en overvejelse værd, hvornår man går all in – og “sælger ud af hele butikken”. Med andre ord: Hvis du er bange for at blive gravid med en mand, du kun har været sammen med i en måned, kan jeg godt forstå det. Derfor må du overveje, om du skal sætte dig i den situation – eller om ikke det er bedre givet ud at lære ham at kende på alle mulige andre områder først.

2) Hvis han viser sig at være din “prins”, har I hele livet foran jer til et fantastisk sexliv, hvor det værste der kan ske er, at I skal undvære hinanden – ikke om I bliver forenet i et barn.

Måske kan du få input til dine overvejelser ved at læse artiklerne

10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på
Prævention

Jeg ønsker det bedste for dig og dine følelser og din fremtidige rolle som partner, mor og dig selv, men det er dig, der bestemmer over dit liv :)

Jeg håber, du kan bruge mit svar – ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

De bedste hilsner
Helle