Bløder voldsomt og har smerter - kan I hjælpe mig?

Vis spørgsmål

Tak for denne hjemmeside, hvor man kan stille spørgsmål og få gode svar! :-) Jeg er en pige, der lige er blevet 15, og jeg har haft menstruation i 11 måneder.

Nu har jeg tre gange været nødt til at tage hjem fra skole, fordi jeg er blødt igennem på mindre end to timer. Jeg bruger de kraftigste bind og helst et par stykker af gangen. Hvad kan jeg gøre? Skal jeg bruge p-piller? Tør ikke spørge min mor, for vi taler ikke om sådan nogle ting, det er bare akavet, synes jeg.. :-/

Jeg har prøvet tampon (den kraftigste) og så 2 bind, og der var jeg blødt igennem det første. Er det noget, der kun varer de første 5 år cirka, eller vil jeg have kraftig menstruation hele livet? Og hvis jeg skal tage p-piller, er der så en stor risiko for at få blodpropper? Og hvis jeg skal til lægen, skal jeg så tage min mor med? For har ikke lyst til at sidde og remse alle tingene opm jeg har. Og hvad gør lægen? :-)

Når jeg ikke bløder meget, bløder jeg meget lidt, men så har jeg stærke smerter. Nogle gange har jeg været lige ved at besvime! Kan virkelig ikke lide at have mens, og føler mig aldrig tilpas, når jeg har det! Pigerne i min klasse har almindeligt eller næsten intet, når de så har det.

Men går smerterne og den kraftige menstruation væk, når min menstruation "er kommet helt på plads"? Eller er det resten af livet? Og hvad sker der hos lægen, og skal min mor med, eller kan man godt tage der op alene? Er virkelig nervøs for, hvad der skal ske, og det hele er bare væmmeligt!

Håber I kan besvare mit spørgsmål!

Hilsen den bekymret og irriteret pige... :-// 15 år

SVAR:

Kære bekymrede og irriterede pige

Jeg kan godt forstå, at du er rigtig godt og grundig irriteret. Det er bare rigtig surt for dig at skulle bløde igennem.

Du har gjort alle de rigtige ting

At bruge både tampon og et stort bind er en rigtig god ide. Husk at skifte bind hyppigt; måske kan det være nødvendigt at gøre det en gang i timen eller hyppigere, hvis du bløder rigtig meget. Du har også behov for at have skiftetøj med dig. Husk at tage mørke bukser på den dag, du bløder meget – så er det ikke så synligt, når du bløder igennem. Tænk på hvor du sidder; måske kan du sidde på en trøje eller jakke, så du lettere kan skjule, hvis du bløder igennem. (Det mest praktiske er at sidde på et håndklæde – så gør det, hvor du kan.)

Brug evt. smertestillende

Når du har smerter, kan du tage smertestillende medicin fra håndkøb, enten paracetamol eller Ipren. Spørg på apoteket, din mor eller din læge.

P-piller kan være en hjælp

Du skriver, at du har nogle tanker om p-piller; de kan også være en stor hjælp for dig. Når man har meget kraftig menstruation, kan det skyldes en lang menstruationscyklus fx 32 dage. Når man tager p-piller, bløder man hver 28. dag, hvilket kan nedsætte blødningsmængden. P-piller kan også have en effekt på smerterne – så det er måske en god mulighed for dig.

Bivirkninger ved p-piller

Men du har ret i, at de også har bivirkninger, bl.a. en øget risiko for blodpropper. Du må ikke få p-piller, hvis du selv har haft en blodprop, eller I har flere tilfælde med blodpropper i din familie. Du må heller ikke få p-piller, hvis du har migræne med aura. Det er derfor vigtigt, at du taler med din læge, hvis du ønsker p-piller. Hovedreglen er, at dine forældre skal give tilladelse til, at du får p-piller, da du er under 18 år; derfor skal du tale med din mor om dine kraftige blødninger.

Tal med din mor

Du er nødt til at tale med din mor om det her. Ofte ligner vi vores mødre i den måde, vi bløder på – så hun har sikkert nogle gode råd til dig – find ud af hvordan hun klarer det. Spørg, om hun har blødt kraftigt som ung, og om det er blevet bedre med årene.

Du vil under alle omstændigheder opleve, at det bliver nemmere med årene – også fordi du hele tiden bliver bedre til at leve med det. Du får dig nogle erfaringer om, hvordan du bedst kommer gennem de dage, det er værst. Måske vil du opleve, at blødningerne bliver mindre, for som du selv skriver, er din menstruation ikke kommet helt på plads endnu.

Du kan også tale med lægen

Hvis du ikke har mod på at tale med din mor, kan du selv bestille en tid hos din læge. Din læge vil tale med dig og høre, hvordan du har det. Din læge vil sammen med dig tale om fordele og ulemper ved p-piller. Læger laver ikke underlivsundersøgelser på patienter, som er jomfruer.

Start med at tale med din mor. Vis hende mit svar til dig – så er I i gang med at tale sammen.

Håber dette hjælper dig videre. Du er meget velkommen til at skrive tilbage, hvis du har brug for det.

Kærlig hilsen
Else