Bløder jeg for lidt under menstruation?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg er en pige på 15 år, som har haft menstruation i ca. et år. Sagen er, at de seneste gange, jeg har haft menstruation, har jeg blødt meget lidt – nærmest kun dråber i 2-5 dage. Det er heller ikke rigtig rødt, men mere brunligt. Der går ca. 20 dage mellem mine menstruationer. (Jeg er jomfru.)

Håber, I kan hjælpe mig, da det påvirker mig meget.

M, 15 år

SVAR:

Hej M

Tak for dit spørgsmål.

Helt naturligt

Det er naturligt, at menstruationen varierer – især de første 1-2 år. Og der er mange forhold, som kan påvirke din menstruation, fx øget fysisk aktivitet, kost- eller vægtændringer. Måske nogle af disse forhold har påvirket dig? Hvis du i løbet af de næste 6-12 måneder ikke får kraftigere menstruation, synes jeg, du skal besøge din læge.

Find en at tale med

Menstruationen er vigtig, da den er et tegn på, at du udvikler dig fra pige til kvinde. Allervigtigst er det, synes jeg, at du snakker med din mor eller en anden kvinde, som du har tillid til, så du ikke går med disse bekymringer alene.

Læs mere om menstruation i artiklerne Den første menstruation og Menstruationen udebliver – mulige årsager.

Mvh. Marie