Bliver så romantisk - hvorfor føler jeg sådan?
Hej Adam&Eva :) Jeg er en pige på 13 år og er meget romantisk anlagt.. Uanset hvad jeg tænker på, bliver det lidt romantisk?! Hvorfor føler jeg sådan? Det føles mærkeligt, men på en måde også en lille smule rart? Og hver aften kigger jeg ud af vinduet og ser på himlen og tænker, om der ikke snart sker noget romantisk.. For mig!? Er det et mærkeligt spørgsmål?
Hilsen Tulle, 13 år

SVAR:
Kære Tulle
Tak for dit spørgsmål, som jeg bestemt ikke finder mærkeligt. Jeg tænker, at det er helt naturligt at gå og tænke romantiske tanker ind imellem og oven i købet føle det rart.
Svaret på ”hvorfor du føler sådan” er ganske enkelt, at du er blevet teenager, med alt hvad det indebærer, eksempelvis at begynde at drømme romantiske drømme om, at du en dag vil finde dig en sød kæreste osv.
Pubertet – en naturlig forandring
I din aldersgruppe sluger mange piger romantiske film, bøger og blade. Snakken med veninderne handler ofte om flotte kjoler og lækkert tøj, neglelak, frisure, søde drenge osv. Det er helt naturligt at begynde at interessere sig for andet end dukker, eller hvad der har hørt barndommen til. Du er ved at forandre dig fra at være barn til voksen, fra at være pige til kvinde, og i den forbindelse er der mange ting, du skal lære at kende og forholde dig til. Din krop forandrer sig og det samme gør dine humørsvingninger, tanker, interesser, følelser, selvstændighed, - ja, du kan selv fortsætte rækken.
Læs evt. også: Pubertet - en ekstrem forvandling
Find en voksen at tale med
Jeg ved ikke, hvem du taler med, om det at blive teenager, men jeg vil blot minde dig om, at det er helt almindeligt at have nogle spørgsmål eller bekymringer, når der sker så mange forandringer på én gang. Så i stedet for at gå og spekulere alene, så spørg en voksen, fx din mor.
Hvis I ikke allerede har arbejdet med emnet i klassen, kan det være en idé at spørge jeres klasselærer, om I ikke skal gøre det. Måske kan skolens sundhedsplejerske hjælpe med nogle gode idéer.
Hvis du elsker at læse bøger, vil jeg stærkt anbefale dig at læse ”Anne fra Grønnebakken”. Anne er nemlig også meget romantisk anlagt og kan sidde og stirre ud af vinduet og tænke på, hvornår der mon sker noget romantisk. Jeg tror, du vil kunne finde mange side ved Anne, som passer på dig, og som du kan lære en del af. God læselyst!
Kærlig hilsen
Annette Hassingboe