Bliver jeg højere?
Hej Adam og Eva
Har et spørgsmål omkring højde. Min far er ca. 195 cm, og min mor er 165 cm. Jeg har altid mest fulgt min fars gener i forhold til højde, da jeg gennem min folkeskolegang altid har været forholdsvis høj. Kvinderne på min fars side af familien er alle 178-180 cm, og jeg har altid regnet med selv at nå denne højde. Mine kusiner er også den højde, selvom deres mødre er lave.
Dog er jeg “kun” 170, og jeg er ikke vokset ca. 2 år. Jeg føler generelt ikke jeg vokser særlig meget mere. Kan det virkelig passe? Det undrer mig mega meget, at jeg seriøst ikke er højere. Kan det have noget at gøre med, at fra jeg var omkring 12 år og et par år frem, gik jeg meget med ryggen foroverbøjet, eller har det ingen betydning?
Jeg ville vildt gerne lige nå at vokse ca. 5 cm mere. Kan jeg på nogen måde nå det og hvordan?
Mvh M, 16 år og lav

SVAR:
Kære M
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er godt, du skriver til os, når du har brug for hjælp.
Jeg ville egentlig bare have sendt svaret direkte til dig, men den mailadresse, du havde oplyst, virker ikke, så jeg håber, du finder svaret her :)
Du er ikke alene
Mange andre end dig kæmper med det samme. Derfor har vi på hjemmesiden skrevet en del om det, du spørger om, og måske finder du noget, du kan bruge:
Gå til søgefunktionen og skriv fx “højde”. Der kommer nogle søgeresultater frem. Hvis du vil nøjes med at se artikler og svar, der er målrettet en bestemt aldersgruppe, skal du klikke på aldersmarkeringen under søgelinjen.
Du kan også gå til vores leksikon og klikke på et relevant ord, fx “krop”. Så får du en kort forklaring, og du får foreslået nogle artikler og spørgsmål/svar, som kommer ind på din situation.
Læs svar til andre
Jeg har fundet nogle artikler og svar, som jeg håber, du kan bruge:
Fra pige til kvinde
Pige 16 år – vokser jeg mere?
Påvirker P-piller min højde?
Er der noget galt, når jeg er så lille?
14 år og 159 – hvor høj bliver jeg? Betyder menstruationen noget?
Hvis du ikke finder det, du har brug for, må du endelig skrive igen.
De bedste hilsner
Vibeke