Blevet i tvivl - hvem er faderen?
Hej. Jeg er gravid, og har termin den 29/5. Men er pludselig blevet i tvivl om, hvem faren til barnet er. Fik af vide til skanningen, at jeg blev gravid d. 23/8. Jeg kan ikke huske, hvornår min sidste menstruation var; men ved præcis, hvornår jeg var sammen med mændene, jeg var sammen med den første d. 20/8 og den anden d. 28/8.
Så spørgsmålet er, om det er den første, der er faren til barnet, eller om der er lige så stor chance for, det er nr to??
Mab 22 år

SVAR:
Kære Mab
Tillykke med din graviditet! Når du har termin den 29/5-2012, har du haft sidste menstruation omkring 22/8-2011. Ægløsning ligger 2-3 uger efter sidste menstruations første dag, afhængig af din cyklus-længde, hvilket vil sige mellem 3. og 12. sep. Jeg kender ikke baggrunden for, at de har vurderet, at du har haft ægløsning omkring den 23/8; men i hvert fald kan det bestemt lige så godt være den første som den anden, der er far til barnet.
Faderskabstest
Det kan ikke undersøges på andre måder end at lave en faderskabstest, når barnet er født. Det betyder, at der skal tages blodprøver fra barnet og de mulige fædre.
Læs også gerne dette link
To mænd! - hvornår er jeg blevet gravid?
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med din forestående fødsel, hvis du har flere spørgsmål, er du velkommen til at skrive igen
Mvh Mette