Blev voldtaget og er gravid som 16 årig – kan I hjælpe?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en kristen pige på 16 år, og jeg havde bestemt mig for, at jeg ikke ville have sex før ægteskab, men nu er jeg gravid og ved ikke, hvad jeg skal gøre.

For 11 dage siden var jeg til fødselsdag hos en af mine veninder – kun mig, hende, hendes kæreste og så en fyr, jeg ikke kendte. Vi havde det rigtig hyggeligt, og vi spillede spil og så en film.

Min veninde og hendes kæreste begyndte at kysse og listede ind i rummet ved siden af for at have sex. Jeg sad nu tilbage med ham her fyren. Jeg sad bare og så filmen, men så begyndte han at stille spørgsmål. Han spurgte, om jeg havde en kæreste og begyndte så at rykke tættere på mig i sofaen, han blev bare ved med at stille flere og flere spørgsmål. Han spurgte, om jeg var jomfru, og om jeg ikke ville sutte hans penis. Jeg undgik at svare på nogen af dem, for jeg gad ikke have noget med ham at gøre og vidste heller ikke, hvad jeg skulle svare. På et tidspunkt kom min veninde og hendes kæreste ind igen, og han holdt op med at stille spørgsmål.

Jeg gik ind for at sove (vi skulle overnatte), og jeg faldt i søvn. Jeg vågner så ved, at jeg mærker, at han ligger oven på mig og holder mig fast. Jeg prøver at slippe fri, men han sagde, at hvis jeg rørte på mig eller skreg, så ville han slå mig ihjel. Jeg blev bange og lod ham gøre, hvad han ville. Det gjorde afsindigt ondt, for jeg var jo jomfru. Han kom inden i mig. Jeg købte en graviditetstest, og den var positiv, og nu er jeg jo så gravid med hans barn. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg er ikke klar til at få et barn og da slet ikke med en, jeg ikke er forelsket i og ikke en gang kender navnet på.

Vil det være okay at få en abort, selvom jeg synes, det er en synd, men jeg kan jo heller ikke få det her barn. Jeg har fortalt det til min veninde og min mor, og de synes begge, jeg skal få en abort, men det har jeg ikke lyst til, og er det for sent? Vil det være okay at adoptere barnet væk, men jeg vil næsten ikke kunne leve med at jeg har givet et barn væk til nogen andre, selvom at han nok får et godt liv.

Håber I kan hjælpe mig, da jeg er ved at gå i stykker.

Kærlig hilsen K, 16 år

SVAR:

Kære du!

Det gør mig rigtig ondt at høre, at du står i dette ulykkelige dilemma. Jeg kan godt forstå, du føler, du er ved at gå i stykker.

Dit valg får konsekvenser – tag dig god tid

Du har, som du selv skriver, tre muligheder:

  1. Du kan få en abort

    Du spørger, om det vil være okay at få en abort, selvom du ser det som en synd, og om det er for sent. Det er ikke for sent at få en abort. Du kan få en abort, indtil du er 12 uger henne (dvs. de næste 9-10 uger). Formentlig vil du endda kunne få abort efter 12. uge, fordi du er ung, og fordi graviditeten er konsekvensen af, at du blev voldtaget.

    Jeg er kristen og mener også, det er forkert at tage livet af et lille barn – uanset hvor lille det er. Men jeg kan ikke vælge for dig og fortælle dig, hvad du må eller skal gøre.

  2. Du kan gennemføre graviditeten og bortadoptere barnet
  3. Eller du kan gennemføre graviditeten og beholde barnet med den støtte og hjælp, som både familie, jordemoder, sundhedsplejerske og kommune kan give dig.

Du kan læse mere om alle tre muligheder i artiklen: Uønsket gravid – hvad gør du?

Uanset, hvilken af de tre muligheder, du ender med at vælge, skal du leve med konsekvensen.

Lige nu føles det uoverskueligt for dig! Jeg er glad for, du allerede har talt med din mor og din veninde. De foreslår, at du får en abort, men det har du ikke lyst til. Måske har du også brug for at tale med en, der ikke er involveret i situationen? En som kan respektere det, hvis du ikke ønsker en abort? Det kunne fx være abortlinien, en præst, ungdomsleder eller anden voksen, du har tillid til. Uanset hvem du taler med, tænker jeg, det er så vigtigt, at du giver dig god tid. Det er meget, meget vigtigt, at du IKKE tager en hurtig beslutning, men i stedet den rigtige beslutning.

Som jeg forstår din mail, ser du abort, bortadoption og det at beholde barnet som tre dårlige og måske umulige alternativer. Derfor tænker jeg, det er vigtigt, du får talt med en – gerne flere gange – til du føler, du kan overskue fordele og ulemper ved alle tre muligheder og bliver i stand til at vælge den mindst dårlige. For eksempel er det vigtigt at overveje, hvem der kan og vil støtte dig fremover – uanset om du vælger abort, bortadoption eller at beholde barnet.

Du kan få mere hjælp

Det er godt, du skriver til os her på AdamogEva.dk, og du kan få meget mere hjælp. I artiklen: Uønsket gravid – hvad gør du? kan du se, at du fx kan kontakte

  • Abortlinien på tlf. 4839 4848. Her er der telefonrådgivning hver aften mellem kl. 19.00 og kl. 22.00

Anmeld voldtægten

Jeg synes, du skal anmelde voldtægten. Jeg tænker, det er vigtigt, at fyren blive draget til ansvar for det ulovlige, han har gjort. For det første kan du være med til at forhindre, at han forgriber sig på andre piger. For det andet kan det være en måde, du kan vise dig selv omsorg på. Han har overtrådt dine grænser på en grov og voldsom måde, og du skal leve med konsekvenserne. Ved at anmelde voldtægten kan du styrke dig selv i, at du er uden skyld i din nuværende situation og fortjener hjælp.

Du skriver, du ikke ved, hvad han hedder. Din veninde må kende hans fornavn og måske efternavn. Måske ved hun, hvilken skole han går på, eller hvor han bor. Det er rigeligt med detaljer til, at politiet kan finde ham. Du kan anmelde voldtægten direkte hos politiet, eller du kan få hjælp på “Center for voldtægtsofre”. Find det nærmeste center her: Center for voldtægtsofre/adresser.

På centeret vil du møde fagpersoner, der alle kan sætte sig ind i din situation og kan støtte og rådgive dig. Jeg synes, du skal tage din mor eller din veninde med derhen. På center for voldtægtsofre kan du få god hjælp, selvom der er gået nogle uger siden overgrebet, men det er bedst, at du kommer derhen snart.

Lige nu er det selvfølgelig graviditeten, der fylder for dig. Samtidig er du blevet udsat for en voldtægt. Det er et overgreb, der kan give dig sår indvendigt. Der kan komme sår i dit billede af dig selv og i dit forhold til en kæreste senere i livet. Med hjælp og støtte kan du arbejde videre, så din krop, dine tanker og følelser kan blive helet igen efter overgrebet. På center for voldtægtsofre kan du få denne hjælp.

Gud ser dig

Det gør mig virkelig inderligt ondt, at du er kommet til at stå i dette ulykkelige dilemma.

Jeg kom til at tænke på Hagar, som vi hører om i Bibelen. Måske kan du huske historien om, at Abraham gør sin kone Saras tjenestepige gravid? Gud har lovet Abraham og Sara børn, men de får ingen. Så beordrer Sara sin tjenestepige Hagar til at blive gift og have sex med Abraham. Det gør hun (men sikkert ikke som et ønske fra hendes side), og hun bliver gravid. Derefter begynder Sara at være rigtig hård ved hende og til sidst stikker Hagar af ud i ørkenen.

Og lige dér – netop dér – kommer der en engel til hende fra Gud. Og englen siger:
“Se, du er med barn;
du skal føde en søn
og give ham navnet Ismael,
for Herren har hørt din lidelse.
...

Hagar kaldte Herren, som havde talt til hende, ‘Du er Gud, der ser’. For hun tænkte: ‘Har jeg virkelig på dette sted set ham, der ser mig?’”

Senere sender Abraham og Sara faktisk Hagar og Ismael afsted, og hun farer vild i ørkenen, og endnu en gang sender Gud en engel, som redder hende og drengen.

Du kan læse det hele i 1. Mosebog kapitel 16 og i kapitel 21 vers 8-21.

Jeg er sikker på, at Gud er “Gud, der ser”. Gud kender dig. Han kender al din smerte, din frustration og den uret, du har været udsat for. Gud ved, at du er gravid og står med et svært valg. Han elsker dig. Han hører alt, hvad du fortæller ham. Han hører også din gråd og de tanker og følelser, du ikke kan sætte ord på. Gud ser dig.

Jeg har bedt for dig, siden jeg fik mailen og vil bede for dig i den kommende tid, om at Gud må give dig den støtte, hjælp og styrke, du har brug for hver dag. Jeg ønsker dig det allerbedste midt i denne svære situation!

Skriv gerne til os igen, hvis vi kan gøre mere for dig.

Venlig hilsen
Ida Secher Rom