Betaget af 60erne og 70erne - hvordan få et spændende liv i dag?

Vis spørgsmål

Jeg er en 16-årig pige, og jeg har i et godt stykke tid været meget betaget af tiden og særligt ungdomskulturen i 60'erne og 70'erne og har ofte ønsket, at jeg var født godt et par årtier tidligere, så jeg kunne have oplevet ungdomsoprøret, Beatles og alle de andre kendetegn fra den tid.

Nogle gange har jeg ligefrem grædt, fordi jeg synes, at ungdommen i dag er så kedelig, og al tid skal bruges på at tjekke sociale medier, man skal hele tiden være opdateret.

Det hele virkede så federe og friere dengang, hvor smartphones ikke var en tidsdræber. Selv om jeg godt ved, at "man er sin egen lykkes smed", og at jeg ikke er nødsaget til at sidde og spilde min tid bag en skærm, så tager jeg ofte mig selv i det alligevel.

Jeg kunne godt tænke mig at have en mere spændende fritid, og ligeså trist som det lyder, så ved jeg simpelthen ikke, hvad jeg kan give mig tid til. I takt med at det bliver varmere, er jeg bevidst om, at jeg automatisk vil komme mere ud i naturen, men nu mens det stadig er småkoldt, er jeg mest for at holde mig indendøre og hygge mig. Men hvad skal jeg give mig tid til? Hvad lavede man med sine venner dengang i 70'erne, og hvad fik man tiden til at gå med, når man var alene?

Sarah, 16 år

SVAR:

Kære Sarah

Tak for dit brev. Efter at have læst det, har jeg gjort mig nogle tanker.

Netgeneration

Det første, jeg lægger mærke til, er, at du beskriver din generations vilkår og udfordringer:

  • Smartphones som tidsdræber
  • Tjekning af sociale medier
  • Man skal hele tiden være opdateret
  • Man sidder og spilder sin tid med at sidde bag en skærm

Du skriver, at du tager dig selv i at være med på denne bølge. Og det lyder til, at du siger fra over for denne bølge, der er i bevægelse i din generation, som på mange måder kan kaldes en netgeneration. Du beskriver dit syn på det at være en del af denne generation. Du synes, at det er trist.

Respekt for dig

Jeg får virkelig lyst til at skrive: Respekt for dig. Du tør at tænke imod det, som du oplever trist. Du siger fra. Du sætter en grænse. Ved at gøre det og endda skrive til brevkassen her, er der mulighed for helikopterblik på det, som du oplever.

Godt at se ting fra flere vinkler

Det kan være en mulighed at se på hver generations muligheder og udfordringer ud fra fordele og ulemper. Jeg vil gerne udfordre dig til at skive 2 lister:

  1. Fordele for min netgeneration
  2. Ulemper for min netgeneration

Set ud fra den stol, du sidder på. Jeg tænker, at der til alle tider har figureret begge dele. Det vigtige er, at jeg selv tager ansvar for, hvordan jeg ønsker mit liv prioriteret ud fra mine værdier. Det betyder, at det ikke er tiden med al mulig teknologi, som styrer mig, men det er mig, der styrer mit eget liv og vælger til og fra ud fra det, jeg ønsker.

"Det grønnere græs hos naboen"

Det lyder til, at du er fascineret af ungdomskulturen i 60erne og 70erne. Ungdomsoprøret, Beatles og alle de andre kendetegn.
Her får jeg lyst til at spørge til, hvad der ligger bag dette? Ligger der det i det, at du har mangel på interesser. Har du mangel på venner?

Jeg har oplevet 60erne og 70erne. Alt var ikke idyl. Nogle af mine klassekammerater så ud til at trives. Andre havde det svært, Det, der personligt betød alt for mig, var mine relationer. Det gør det stadig. Jeg er også en del af den teknologiske tidsalder, men jeg prioriterer venskaber.

Er det lidt en flugt, at du forestiller dig, at alt var bedre dengang? Nogle gange tror vi nemlig, at græsset er grønnere hos naboen.

Der er brug for nytænkning

Hvordan vil det være at lave endnu en liste? En liste over, hvad du kunne have lyst til? Du skriver, at du kunne tænke dig en mere spændende fritid. Vil det være en mulighed for dig at gå ind på nettet som hjælp til at nytænke, hvad der kunne være dig. Du lyder til at holde af naturen. Er der muligheder i det for dig?

Fritidsliste fra 60erne og 70erne

Jeg kan personligt fortælle, at jeg gik meget op i sport og musik samt venindehygge. Når jeg var alene, hyggede jeg mig med brevskriveri og læsning samt klaverspil. Hvis du spørger andre på min alder, vil de måske have nogle helt andre ting, de kan nævne. Jeg kan for min del tænke tilbage på et liv, hvor der ikke var stress. Mange i netgenerationen nu oplever, at det hele kører stærkt. I og med at det hele kører stærkt, er der værdier, som kan mistes. Jeg har taget roen med, som jeg personligt oplevede, så at jeg på den måde går imod stress. Hvilke værdier har du? Hvad betyder noget for dig?

At sige ja til sig selv

Afrundingsvis har jeg lyst til at opmuntre dig til at møde dig selv der, hvor du er. Prøv at være nysgerrig på, hvordan du kan få et bedre liv. Måske du har andre interesser end de fleste. Prøv at rumme dig selv som den, du er. Hvis du når frem til noget, du har lyst til, så vil jeg opmuntre dig til at handle på det. At handle på vores tanker skaber identitet. At leve ud: Sådan er jeg.

Jeg håber, at mit svar har skubbet dig videre i at tænke, hvordan det er at være dig i år 2015. Også med henblik på at du kan få det bedre med at være dig.

Hjertelig hilsen
Hanne Esmarch