Bebrejder mig selv, at jeg onanerer – hvad gør jeg?
Hej AdamogEva
Jeg er en pige på 18 år. Dengang jeg var mindre, onanerede jeg meget, men det havde jeg så vænnet mig af med, da jeg kom på efterskole. Så her i det sidste års tid er jeg begyndt at gøre det lidt igen, ikke lige så meget som dengang, men jeg er begyndt at gøre det igen (når jeg onanerer, gør jeg det uden på tøjet og ikke under, for det har jeg ikke lyst til.)
Men jeg føler skyldfølelse, efter at jeg har gjort det, for jeg føler, at det er forkert. Så havde jeg egentlig besluttet mig, at som nytårsfortsæt ville jeg ikke gøre det mere, og det er egentlig også gået fint indtil videre, men så her i dag gik det galt, og jeg "faldt i". Så efter at jeg havde gjort det, bebrejdede jeg mig selv, og jeg følte skyldfølelse...
Jeg havde valgt det nytårsfortsæt, fordi jeg på nogen måder synes, at jeg var blevet for gammel til at onanere, fordi det var jo noget, jeg havde gjort, da jeg var lille, og jeg synes ikke længere, jeg kunne gøre det, nu når jeg var blevet "voksen", og så har jeg tit følt, at jeg var den eneste i verden, der gjorde det, og derfor ville jeg gerne stoppe med det, fordi jeg følte mig pinlig over det.
Mvh pige, 18 år

SVAR:
Kære dig på 18
Tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, at du ikke går alene med dine spørgsmål og din selvbebrejdelse, og flot at du er ærlig om, hvordan du har det.
Din lyst til onani og seksuel nydelse er helt naturlig
Allerførst skal du vide, at du ikke er alene, og at dine følelser og din lyst til onani er helt naturlige. At udforske sin egen krop og finde ud af, hvad der giver dig nydelse, er en helt naturlig del af din udvikling. Jeg tror ikke, man kan blive for "gammel" til onani - lysten til at opleve nydelse og velvære i sin krop forsvinder ikke, blot fordi man bliver voksen. Du har ingen grund til at have skyldfølelse eller bebrejde dig selv, at du har den lyst, og heller ikke at du er "faldet i" - din seksualitet og din lyst til berøring og til at føle nydelse er en sund del af din seksualitet. Det skal du minde dig selv om, når selvbebrejdelsen bliver for stærk.
Onani kan imidlertid lede til mere komplicerede ting som f.eks. afhængighed, så det skal du selvfølgelig lige være opmærksom på. Læs denne artikel om onani, som forklarer rigtig meget: Onani
Forlig dig med din seksualitet og din lyst
Måske skal du overveje, om du kan revidere dit nytårsforsæt, så det i stedet bliver at acceptere din seksualitet, din krop og dine lyster, og at finde en balance i forhold til at onanere, hvor det ikke bliver en afhængighed, og hvor du ikke føler skyldfølelse.
Jeg ved ikke, om du tror på Gud, men uanset bliver jeg også nødt til at minde dig om, at du ikke skal skamme dig overfor ham. Han har skabt dig, og har skabt din seksualitet. Og Han rynker ikke øjenbrynene, når han ser på dig, men synes tværtimod, at du er fantastisk, og han vil gerne hjælpe dig til at finde den balance som er bedst for dig og fjerne dine selvbebrejdelser.
Kærlig hilsen
Maria