Bange for "første gang" og afhængig af onani - kan I hjælpe?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva.dk

Jeg er en pige på 17 år, jeg har lidt forskellige spørgsmål:

  1. Jeg har ikke haft sex endnu og er lidt bange for den første gang, om jeg gør noget forkert! Og hvad vil min kæreste tænke, når vi har sex for første gang ...
  2. Jeg er bange for den første gang, fordi jeg har en veninde, som siger, det gør ondt, og det skræmmer mig.
  3. Jeg ved ikke, om jeg er afhængig af onani? Jeg føler en "trang" til det.

Håber I kan hjælpe med at svare på mine spørgsmål.

Kh. mig, 17 år

SVAR:

Kære dig

Jeg er glad for, at du har valgt at skrive til Adam og Eva med dine spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at der melder sig en masse spørgsmål, når du oplever det med seksualitet som nyt og lidt skræmmende. Jeg vil gerne prøve at svare på dine spørgsmål, men samtidig vil jeg gerne udfordre dine tanker en smule.

Hvad er afgørende for beslutningen om din første gang?

Som jeg læser dine spørgsmål, har du lige nu en kæreste, og I overvejer at skulle have sex for første gang. Jeg kan ikke læse, hvor længe I har været sammen, og hvordan I er kommet frem til den beslutning om, at I nu er klar til at have sex.

Men dine spørgsmål udtrykker stor usikkerhed, og jeg vil forsøge at hjælpe dig. Jeg tror nemlig, at det er vigtigt, at du tager den usikkerhed alvorligt. Den kan være et udtryk for, at du ikke føler dig helt klar til sex – at du måske føler dig presset. Det er HELT okay ikke at føle sig klar. Sex er det mest intime, du kan dele med et andet menneske, og derfor er det en stor beslutning. Men du må ikke vælge at have sex, fordi du oplever, at andre har forventninger til dig om det.
Jeg vil gerne, at du læser artiklen Sex og følelser. I den er der beskrevet, hvordan tillid og tryghed er væsentligt for god sex.

Jeg tror, at du skal udfordre dine egne tanker nu:

  • Hvorfor vil du gerne have sex med din kæreste? Er du tiltrukket af ham og føler, at det er nødvendigt for jeres forhold?
  • Er du begyndt at tænke på sex med din kæreste, fordi det er, hvad veninderne gør med deres kærester? Måske når du frem til: Hvorfor vil du gerne vente med sex med din kæreste?
    Læs mere om gode grunde til det under temaet Teenager og sex – bl.a. artiklerne Værd at vente på og 10 gode grunde til at vente med sex.

Jeg håber, du vil give dig selv lov til at mærke efter, hvordan DU har det. Og at du træffer din beslutning ud fra de overvejelser.

En god oplevelse for jer begge

Du er bange for, hvad din kæreste vil tænke, når I har sex første gang. Jeg er overbevist om, at sex har de bedste vilkår i et forhold, hvor man har forpligtet sig til hinanden resten af livet. Her har man lov til at sige højt, at man er bange, bekymret, usikker m.m., og det bliver et fælles ansvar at snakke om det og sikre tryghed.

Som jeg læser dit spørgsmål, er du ramt af præstationsangst overfor din kæreste. Det er du nødt til at fortælle ham. Det kan faktisk være en rigtig god ide, at I er helt ærlige og taler om jeres forventninger til hinanden.

Den dag, I sammen bliver enige om, at I er klar til sex, så læs den her artikel – gerne sammen: Sex den første tid – i praksis. Som I kan læse, er det vigtigt, at I får snakket om, hvilken form for beskyttelse, I vil bruge, for at undgå eventuelle kønssygdomme og uønsket graviditet. Det er et ansvar, som I er fælles om.

Ang. smerter ved første gang, så prøv at læs afsnittet med overskriften ”smerte ved første gang” i svaret: Gør det ikke ondt første gang?  Der er nogle gode råd til dig.

Som du kan se, følger der en masse forberedelse med, når du skal træffe en god beslutning. Du er allerede langt – du har haft modet til at sige højt, at du er usikker og bekymret. Det synes jeg, er stærkt gået af dig.

Onani

Seksualitet er mange ting. Du skriver, at du er i tvivl om, du er afhængig af onani. Jeg tænker, når du overvejer eventuel afhængighed, må det være, fordi du oplever, at det er svært at styre? Det er flot, at du er opmærksom på, om det er ved at udvikle sig til et problem for dig. Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Om onani – mest for piger

Jeg håber, du kunne bruge svaret til noget – og jeg håber, du igen vil overveje, hvad der føles rigtigt for dig. Pas rigtig godt på dig selv.

De bedste hilsener
Susanne Ertbølle