Bange for at tage kontakt - skal jeg skrive til hende igen?
Hej A&E
Jeg er meget forelsket i en pige fra min skole. Problemet er lidt, at vi ikke går på samme årgang, og hun derfor er lidt svær at komme i kontakt med. Jeg føler hun selv hele tiden gerne "vil", da hun altid (når jeg er tilstede) går langsommere, stopper op eller måske taber noget for "sjov", for at jeg selvfølgelig skal se det.
Det kan da også godt være, hun vil noget, men jeg er alt for bange til at få gjort noget ved det. Jeg skrev så til hende omkring januar, hun svarede, men det var en meget kort korrespondance vi havde. Jeg skrev så igen i februar, hvor hun slet ikke svarede.
Jeg ville så glemme hende, men når jeg så ser hende, bliver jeg helt varm indeni. Jeg har ellers meget at tage mig til (venner, webshop og skolen), men hun stjæler alligevel en del af min tid.
Kan snildt tænke på hende i en 10 minutter uden at lave noget.
Jeg har ikke brug for at få omsorg, jeg skal bare bruge noget konkret vejledning. Kort sagt: Jeg er bange for at tage kontakt til hende, og har faktisk svært ved at tage kontakt til piger, jeg ikke ved, hvor jeg har generelt.
Det vil være en stor hjælp, hvis jeg fik et svar - tak.
Med venlig hilsen
L, 16 år

SVAR:
Hej L
Tal for dit spørgsmål. Det er meget relevant, dels fordi du er usikker på, hvad du lige skal gøre, men også fordi mange andre går med de samme følelser og tanker.
Du spørger efter konkret vejledning, så det vil jeg prøve at give:
1. Overvej hvorfor du er forelsket i hende? Er hun sød over for andre og dig, har hun en spændende personlighed, er det hendes udseende, eller hvad er det lige? Man kan evt. skrive en liste med sine tanker.
2. Ønsker du at få mere kontakt med hende så prøv noget andet end SMS eller Facebook. Det bliver nemt overfladisk, og budskabet misforståes ofte. Vær mere direkte, ring til hende eller opsøg hende. Det kræver mod, men ved et "rigtigt" møde face to face, bliver man langt nemmere afklaret i, om der er noget eller ej. Har man ikke modet til det, så vil man det måske ikke nok?
3. For mange er det ret normalt at have svært ved at kontakte det modsatte køn i teenage-årene. Altså, du er ikke unormal. Det kan nemt være, hun har det på samme måde overfor dig. Måske det er grunden til hendes mangelfulde svar på SMS.
Måske kan du have glæde af at læse mere her på siden under temaet Fra venner til kærester. Jeg kan anbefale denne artikel, som handler om, at tage et skridt ad gangen: Kærestepotentiale ... eller god ven?
Held og lykke.
Venlig hilsen
Asbjørn Overby