At kysse – er der forskel?

Vis spørgsmål

Kære AdamogEva

Jeg har et lidt andet spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe mig med. Jeg har ikke kunne finde noget om det.

Er der forskel på “at kysse hinanden” og “at kysse en”?

Her er et lille eksempel:

“At kysse hinanden”:
Drengen og pigen var meget forelskede i hinanden, og de kyssede hinanden.

“At kysse en”:
Drengen var enormt forelsket i pigen, men hun havde ikke de samme følelser for ham. Da han fik muligheden, kyssede han pigen på munden. (Altså drengen kysser pigen, hvor det så ser ud til, at de kysser hinanden. Håber det giver mening).

Jeg ville personligt selv mene, at der er forskel på de to ting, da den ene er noget, hvor begge har “givet tilladelse”, men den anden er “uden tilladelse”.

Tak på forhånd
M, 18 år

SVAR:

Hej M

Det er et godt spørgsmål, om der er forskel på de to måder at kysse. At være enige om det, eller at den ene gør det uden den andens tilladelse.

HVAD ER ET KYS?

Helt konkret vil jeg først forklare, hvad der er i et kys, og hvorfor vi gør det. Når vi kysser MED en anden, der kysser igen, udløser det dopamin, som er et belønningsstof i hjernen. Det skaber en oplevelse af velvære. Derudover udløser det også hormonet oxytocin, som kaldes for et kærlighedshormon. Det skaber samhørighed, tillid og kærlighed imellem mennesker. Grunden til, at nogle prostituerede nægter at kysse, er fordi det skaber bånd og intimitet.

Rafael Wlodarski er kysseforsker på Oxford University, og er kommet med mange grunde til, hvorfor vi kysser. Du kan evt. google ham og læse mere, hvis du har lyst.

ET KYS MED ELLER UDEN TILLADELSE

Du er selv inde på det, når du skriver at kysse “med eller uden tilladelse”. Der er mange måder at kysse på: Håndkys til bal, venskabelige kindkys og romantiske kys imellem to parter. Måske har du prøvet at få et velkommenkys af din faster, som du ikke ville have. Det skaber ikke et tættere bånd imellem jer, men nærmere at du undgår at sige hej til hende næste gang, du er på besøg. Det samme med knus. Man kan føle sig tvunget til at give knus, men ikke har lyst. Det skaber ikke velvære eller et tættere bånd, men nærmere det modsatte.

Intentionen med et kys er at binde hinanden tættere sammen. Men hvis den anden ikke ønsker det, kan det let komme til at føles som et overgreb i stedet for en kærlig handling.

Det kunne være fornuftigt i situationen at overveje, om det er okay, at stjæle noget fra den anden? For hvis skyld er det, man gør det? At kysse en anden mod den persons vilje er i virkeligheden en ret egoistisk og ukærlig handling.

DU KAN LÆSE MERE

Du kan også læse mere om det i denne artikel:

15 år og har aldrig kysset en pige – hvordan få det til at ske?

Eller du kan finde ordet 'Kys' i vores leksikon, hvor der ligger flere svar om kys og dilemmaer med dette.

De bedste hilsner fra
Louise