Angst for voldtægt - skal man være 15 år for at få P-piller?
Hej, jeg er utrolig glad for jeres brevkasse, den har jeg læst meget på. - Skal man være 15 for at få P-piller?
Jeg vil gerne have P-piller, selvom jeg ikke dyrker nogen form for sex eller har nogen kæreste. Jeg kan bare ikke lide at gå rundt på gaden og vide, at jeg kan blive gravid, ved ikke at have beskyttelse, hvis jeg nu skulle blive voldtaget.
Jeg ved det lyder mærkeligt, men jeg har bare et behov for at tage nogle piller og jeg vil gerne have P-piller. Så skal man være "bukse myndig" for at må få P-piller af sin læge? :)
Knus M, 13 år

SVAR:
Hej M
Tak for dit spørgsmål til A og E. Dejligt at høre, at du er glad for brevkassen og fint at du får sat ord på det, du går og spekulerer på.
P-piller ikke løsningen
Jeg er sikker på at løsningen for dig ikke er at få p-piller.
Der er i tiden en tendens til, at medierne kører historier meget op om piger,der er blevet overfaldet og taler om det meget længe, så konsekvensen bliver at mange unødigt går rundt og bliver bange for at blive overfaldet på gaden.
Vi lever stadig i udgangspunktet i et meget trygt samfund, hvor mennesker i alle aldre og køn, trygt kan gå på gaden, det er vigtigt at holde fast i.
Hvis vi først går rundt og er bange, så kan vi slet ikke leve et normalt liv, og angsten ville ikke blive mindre af at tage p-piller - tværtimod ville du blive holdt fast i en angst, hvis du hver dag skulle gå og tage en pille.
Nogen at tale med
Det der vil hjælpe dig er at få talt med en, du er tryg ved og har tillid til. En du kan sige det til, som du har det med dette her. At få talt med nogen, om hvad det er der fylder for dig, vil hjælpe dig til at komme væk fra den utryghed, du oplever lige nu. Det er det eneste, der virkelig hjælper.
P-piller er hormoner
P-piller er hormoner, der kan være bivirkninger ved dem, som kroppen reagerer på.
Man skal kun tage p-piller, når det er nødvendigt, og det er det ikke for dig lige nu.
Jeg håber mit svar giver mening for dig.
Kærlig hilsen Marianne