18 år og forelsket i lærer på 30 – hvad gør jeg?
Jeg er forelsket. Min veninde går på en højskole, hvor der er en mand, jeg er meget forelsket i. Problemet er bare, at jeg aldrig har snakket med ham, og min næse er for stor. Jeg tror, han kan lide en anden, en der er rigtig smuk og har en lille næse. Han er samtidig også lærer på min venindes højskole. Hun siger, det er dumt, men jeg kan ikke holde min følelser inde.
Hvad gør jeg? Og skal jeg snakke med en psykolog? Jeg er helt forvirret, for jeg elsker ham såå meget. Er det forkert, at han er lærer? Han er kun 30.
Hilsen 'den forvirrede'.
S, 18 år

SVAR:
Kære S
Godt, du henvender dig til AdamogEva.dk, og at du gerne vil finde ud af, hvad din forvirring handler om.
Du spørger, om det forkert at være forelsket i en lærer – mener du, fordi han er lærer? Da du er 18 år (og han 30) er der ikke noget forbudt i det, hvis det er, hvad du tænker på.
Forelskelsen går sine egne veje
Forelskelse spørger ikke ”om lov” – om det er rigtigt eller forkert – den kommer bare. Jeg forestiller mig, at du har set et eller andet hos den mand, som du er blevet betaget af. Måske hans udseende, hans måde at gå på, hans udstråling. Og så begynder fantasien at tegne billeder af, hvordan mon manden er.
For dig har det allerede betydet, at du forestiller dig, han kan lide en kvinde, som er smuk og har en lille næse. Men du har aldrig talt med ham, så det kan kun være din egen forestilling. Og måske afslører det netop, at du ikke selv synes, du er smuk, og at din næse er for stor?
Lad forelskelsen fortælle dig noget om dig selv
Du spørger, hvad du kan gøre. Jeg tænker, du kan lægge mærke til, hvilke egenskaber du ser hos ham. Hvis du tænker på det, kan du måske lære noget mere om dig selv – om hvad du værdsætter hos en mand.
At være forelsket i en mand, som er næsten dobbelt så gammel, som du selv og desuden er lærer på en højskole, en mand du aldrig har talt med og samtidig har stærke følelser for – det må føles meget forvirrende.
God idé at få hjælp til bedre selvværd
Du spørger, om du skal tale med en psykolog. Jeg ser ikke noget unormalt i din beskrivelse, men får en tanke om, at dit selvværd måske er lavt, og at det derfor er let for dig at ”forgude” andre, som har noget, du savner.
Hvis det forholder sig sådan, tror jeg, det vil være meget værdifuldt for dig at søge hjælp til at se på den del og få styr på den forvirring, du oplever i dit liv lige nu.
Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen