17½ år og ingen bryster – kan de nå at vokse?
Hej! Jeg er en pige på 17,5 år og jeg har store problemer med at fylde en A-skål ud, 70 A for at være helt præcis. Jeg er virkelig ked af det. Mine bryster ændrer sig ikke uanset, om jeg taber mig eller tager på. Jeg begyndte på p-piller for en måneds tid siden, og mine bryster er ømme konstant, men de er ikke vokset spor.
Jeg er virkelig fortvivlet og aner ikke, hvad jeg skal gøre ved det, jeg vil nemlig ikke opereres, og de råd/svar, jeg har fået af andre, har været: “Lær at elske dig selv”, “Fyre kan lige så godt lide piger med store bryster som piger med små bryster” og “Der er mange fordele ved små bryster” ... Problemet er bare, at ingen af disse svar hjælper mig, da jeg vitterlig ingen bryster har og virkelig ingen fordele kan se ved ikke at have det.
Jeg føler mig grim, ulækker og usexet og vil virkelig gerne kunne fylde bare en 70A-skål ordentligt ud, men det kan jeg ikke. Jeg gik i puberteten meget sent, fordi jeg har haft en spiseforstyrrelse, så jeg fik først min menstruation som 15-årig.
Derudover er jeg to måneder for tidligt født, er 1,64 m høj, vejer 58 kg og er ret veltrænet/muskuløs. Er der noget som helst, jeg kan gøre for at forøge min bryststørrelse, og er der håb om, at de stadig kan nå at vokse, og blive bare lidt mere normale i størrelsen?
Mvh. den fortvivlede V, 17½ år

SVAR:
Kære V
Jeg kan godt høre på dig, at du er meget frustreret, og at det fylder rigtig meget for dig, at du oplever, at dine bryster nærmest er ikke eksisterende. Det er desværre ikke sådan, at man kan tage en pille eller gøre et eller andet trick og derved få store bryster.
Nogle piger er født med gener til store bryster, andre med gener til små bryster. Jeg kan ikke sige dig, om dine bryster er færdigudviklede nu; normalt er de færdigudviklede omkring 18 år, men andre er først helt færdige med udviklingen, når de er 21 år.
Du beskriver, at du har fået sen menstruation, og at du er født en smule før tid. Jeg tør ikke sige, om det kan være en årsag eller en del af den, men faktum er jo også, at det er sådan, du nu engang ser ud. Jeg kan godt høre, at du nok har hørt det 1000 gange før, men jeg håber, du kommer til at elske dig selv og din smukke, veltrænede krop!
Jeg vil ønske dig alt det bedste
Mvh Mette