17 år og ingen bryster – kan de stadig nå at vokse?
Hej!
Jeg håber virkelig, virkelig meget, at I vil svare på mit spørgsmål!
Jeg er 17 år og er bare helt flad som et strygebræt! Kan ikke engang passe en BH størrelse 70A – men mit spørgsmål lyder egentlig på, om mine bryster stadig godt kan nå at vokse? Jeg kom sent i puberteten og fik først min menstruation, da jeg var 16. Den er stadig ikke regelmæssig – har ikke haft den i 3 måneder og er ikke seksuelt aktiv, så jeg er ikke gravid!
Er meget bekymret for, om mine bryster vil vokse, for det hæmmer mig så meget, at de er så små. Jeg er en høj pige, og det passer slet ikke til min krop – det er så grimt – er så ked af dem.
Hilsen anonym pige, 17 år

SVAR:
Kære anonyme pige
Det lyder til, at du er meget ked af din krop. Det er frustrerende at være i puberteten, især når din krop ikke udvikler sig som dine jævnaldrendes. Men du er ikke alene om at have de bekymringer. Rigtig mange unge piger og drenge går og er kede af deres udseende, fordi det er de færreste, der ser ud som modellerne i bladene og tv.
Kropsdelene vokser forskelligt
Du skriver, at du er en høj pige, så derfor ville det klæde dig bedst, hvis dine bryster ikke er små. Vores kroppe er alle sammen forskellige, og de færreste af os er skabt med alle kropsdele efter idealet. Nogle synes, deres næse er for stor i forhold til ansigtet, andre at deres arme er for lange – og rigtig mange piger er kede af for små eller for store bryster. Vi kan bare ikke selv bestemme, hvordan vores kropsdele skal vokse i forhold til hinanden.
Nogle piger begynder at få bryster allerede som 10-årige, og andre først flere år senere. Begge dele er helt normalt. Du skriver, du ikke har haft menstruation særlig længe. Det betyder, at du fortsat er i puberteten, og at dine bryster fortsat vil vokse. Når brysterne begynder at vokse, vil de først blive ømme, og der vil danne sig en hård kugle under brystvorten. Det sker oftest i perioden op til, man får sin første menstruation. Jeg tror, det også er sket for dig. Derefter vokser brysterne i nogle år.
Sent i puberteten
Du fik først menstruation som 16-årig. Det betyder, at du er kommet sent i puberteten. Det kan have flere årsager. Hvis du er undervægtig eller dyrker meget sport, har kroppen ikke energi til at vokse og give dig menstruation og kvindelige former. Der kan også være andre årsager til, at kroppen ikke danner hormoner. Jeg synes, du skal snakke med din læge om det. Der kan du nærmere beskrive, om du er kommet i puberteten, fx har fået behåring i skridtet og under armene, og du kan blive målt og vejet. Hvis noget er unormalt, vil lægen opdage det.
Måske havde din mor det på samme måde
Det kan også være en god ide at snakke med din mor om dine tanker. Hun kan fortælle dig om sin egen pubertet. Hvis hun fik sin menstruation og bryster sent, vil du sandsynligvis ligne hende. (Men du kan også have arvet gener fra din far, så han kan også fortælle om sin pubertet eller om kvindernes udvikling i hans familie.)
Det er rart at dele sine bekymringer med nogle, man stoler på. Så kan du få støtte og opmuntring. Det er godt for dit selvværd. Man kan nemlig sagtens leve et rigtig godt liv med glæde og tilfredshed, selvom man har små bryster.
Du kan også læse svar til andre med lignende spørgsmål:
Bryster ødelægger mit liv – hvorfor kan jeg ikke tage på?
Kan I give råd og fakta om for små bryster?
Håber, det var svar på dit spørgsmål. Rigtig god sommer.
Kærlig hilsen
Signe