17 år og forelsket i min venindes bror på 14 - hvad gør vi?
Hej Adam&Eva.
Jeg er en pige på 17 år, som er blevet forelsket i min bedste venindes bror. Han er 14 år. Vi har kysset, og han har også følelser for mig, men vi kan bare ikke sige det til nogen, for min veninde fandt ud af, vi havde kysset og blev rigtig rigtig sur, så vi har lovet ikke at gøre det igen, men vi kan ikke lade være med at ses, og vi skriver sammen over sms hver dag.
Er det meget forkert af os, og hvad skal vi gøre ved det?
L

SVAR:
Kære L
Hvor er det godt, at du skriver ind til brevkassen og ikke brænder inde med frustrationerne selv.
Jeg vil starte med at understrege, at det at være forelsket i en, der har en noget anden alder end en selv, nemt kan ske, og at det er vigtigt, at du ikke føler dig forkert, fordi du er forelsket og tiltrukket af din venindes bror på 14 år. Når det er sagt, synes jeg, det er vigtigt, du overvejer nogle ting:
Aldersforskel
Du er en pige på 17, han er en dreng på 14. Udviklingsmæssigt er I rigtig langt fra hinanden. Du har været i puberteten længe, mens han først lige er kommet i puberteten. Piger er oftest et par år længere fremme i udviklingen end drenge. Derfor er der ekstra stor forskel på jer udviklingsmæssigt. Var I 24 og 21 år, ville aldersforskellen ikke virke nær så stor.
Sandsynligheden for at et forhold mellem en pige på 17 og en dreng på 14 vil være ”skævt”, er meget stor. Du vil meget nemt komme til at indtage en forkert rolle i forholdet til ham – nemlig en form for storesøsterrolle, fordi I ikke ”matcher” hinanden udviklingsmæssigt. Han er et helt andet sted i livet end dig, og det er vigtigt, at du tager det seriøst.
Ansvar
Det er helt ok at have de følelser, du har for din venindes bror. Noget andet er, hvad du gør ved følelserne. Du er ældre, end han er, derfor har du også et andet ansvar, end han har. Der er mange følelser i en 14-årig dreng, der sandsynligvis først lige er kommet i puberteten. At møde dig kan derfor være ekstra overvældende. Han har mødt dig, der er udviklet og derfor også har former. Det kan kun være overvældende for ham og give ham en masse følelser.
Det, jeg vil sige med alt dette, er, at jeg kun kan råde jer til at stoppe med at kysse og på nuværende tidspunkt tænke, at det slet ikke er muligt at være kærester. Det må I vente nogle år med. Da du er 17 og meget længere i din udvikling, end han er, er dit ansvar i det her størst. Og dig der lettest kan skære igennem og sige, at I ikke kan være kærester nu.
Sæt ord på det
Nogle gange bliver man forelsket i en, man ikke havde ”regnet med”, og det kan være svært at snakke med andre om det, hvis man føler, at man er blevet forelsket i en, der er lidt ”uden for kategorien”. Men hvor er det vigtigt, at du ikke går rundt og brænder inde med frustrationerne selv. Hvis du synes, at situationen bliver svær at tackle, så find en, du har tillid til, og som du kan være helt ærlig overfor. Gerne en der er noget ældre end dig. Det kan gøre kampen så meget nemmere, når man føler sig rummet af et andet menneske med de følelser, man har. Og der er med garanti mange, der ligesom dig har prøvet at være forelsket i en, der ”faldt lidt udenfor kategorien”.
Hvad så nu?
Prøv at betragte din venindes lillebror som en lillebror, du kan være venner med. Helt konkret foreslår jeg, at I kun er sammen, når der også er andre til stede, og at I i en periode stopper med at skrive sms´er til hinanden. Det kan være rigtig svært, men prøv at finde på noget andet at lave, hver gang du har lyst til at skrive til ham.
Her fik du mit ærlige svar. Jeg ønsker dig alt det bedste! Her er nogle artikler, du måske kan få noget ud af at læse:
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Slå koldt vand i blodet
Plusser ved at vente med at få en kæreste
Pigevenner og drengevenner
Held og lykke med det hele. Og vend endelig tilbage, hvis du ikke ved, hvad du skal stille op.
Kærlig hilsen
Lene