17 år og bange for at bruge tampon – hvad med sex?
Jeg er 17 år, og jeg tør ikke bruge tampon. Generelt synes jeg, alt, der foregår “dernede”, er virkelig grænseoverskridende. Alle siger, det er sundt at udforske sig selv, og det er noget ALLE, gør, men jeg har overhovedet ikke lyst til det.
Jeg har to gange prøvet at få mig selv til at bruge tampon, men jeg kunne slet ikke få mig selv til det, og jeg begyndte at græde, inden jeg overhovedet havde prøvet. Jeg ved ikke, hvordan jeg nogensinde skal blive gift og have sex, når jeg ikke engang tør bruge tampon. Jeg har snakket med mine venner om det, og de synes, jeg er mærkelig, fordi jeg ikke rører ved mig selv.
Er det unormalt at have det sådan, eller kommer det bare på et tidspunkt af sig selv?
J

SVAR:
Hej J
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Hvor er det bare godt, at du tør være ærlig og fortælle om det, der er svært for dig.
Ikke den eneste
Måske er noget af problemet, at du føler, du er den eneste, der har det lidt svært med det “dernede”. I virkeligheden er der nok mange som dig, der ikke synes, det er så enkelt. Netop fordi du føler, at du er den eneste, der har det sådan, bliver det endnu sværere.
Du kan fx læse svar til en pige, der har lidt samme problemstilling som dig: Hvordan blive fortrolig med min krop og slippe angsten for sex?
Ingen regler for brug af tampon
Der er ingen regler for, at man skal lære at bruge tampon, når man er ung. Mange piger lærer det først, når de bliver meget ældre. Så prøv ikke at være så fokuseret på det og glem bare alt om det lige nu. Prøv i det hele taget ikke at tænke så negativt om dig selv, og at du føler dig unormal, når du ikke synes, det er let at bruge tampon. Desuden er der slet ingen sammenhæng mellem, hvordan du oplever at skulle bruge tampon og det at finde en mand og have sex.
Tampon og sex kan ikke sammenlignes
Sex er noget, der vokser frem mellem to mennesker, når de elsker hinanden og føler sig klar og har lyst til at lære hinanden at kende også på denne måde. Sex har med lyst at gøre, og lysten aktiveres helt af sig selv, når to mennesker mødes og forelsker sig. Den proces kræver ikke, at man tager sig sammen, ligesom når man skal lære at bruge tampon.
Ikke dermed sagt, at det bare altid er let at få et godt sexliv med sin ægtefælle, men bare for at sige, at det er noget helt andet, så du ikke skal frygte det.
Vær dig selv
Du skal starte med at være dig selv og ikke være bange for det. I din alder er det meget forskelligt, hvor langt man er med at lære sig selv og sin krop at kende. Du skal fokusere på den person, du er og tænke på, hvad der gør dig til noget specielt. Jo mere, du hviler i at være dig selv, jo mere vil du kunne lide din egen krop og “blive ven” med den.
Lær dig selv bedre at kende
Hvis du har brug for at lære dig selv bedre at kende “dernede”, kan du måske begynde med at sætte dig ind i, hvordan du fungerer sådan rent anatomisk. Du kan fx læse om det i de her artikler: Pigens kønsorganer og Værd at vide om skeden. Senere kan du måske på et tidspunkt kigge på dig selv forneden ved hjælp et spejl.
Så for at opsummere: Du er ikke unormal, tag tingene i dit eget tempo og lad være med at lade dig stresse af andre, der giver udtryk for, at de har styr på det. Giv dig tid og accepter, at det er sådan, du har det. Når du er åben og ærlig om det, er det nemmere at få et afbalanceret forhold til din egen krop.
Jeg håber, at mit svar gav mening og måske gav dig nogle nye overvejelser.
Kh Marianne