16 år og gravid og vil beholde barnet. Hvad skal jeg gøre?
Hei Adam og Eva. Jeg er en pige på snart 16 år og jeg har allerede været gravid to gange nu. Jeg beskytter altid mig selv rigtig godt både med p-piller og kondom, men jeg er åbenbart meget frugtbar.
Jeg har den dejligste og mest kærlige kæreste og han støtter mig meget. Han bliver snart 17. Jeg har fået en abort april 2013 og så blev jeg gravid igen i august samme år, men stress aborterede jeg, hvis man kan sige det. Jeg ville ikke selv have den første abort, men jeg blev tvunget og det har virkelig givet mig ar på sjælen.
Jeg vil stadig gerne have det barn. Jeg er meget pligtopfyldende og en god pige, men jeg ved også, at få et barn er en af de største beslutninger her i livet og så i en så ung alder.
Jeg er meget bange for at nogen kunne finde på at tage barnet fra mig (DET ER MIN STØRSTE FRYGT.) f.eks. kommunen eller andre, hvis de ikke synes, jeg er god nok til at tage mig af barnet. (Jeg er meget god til børn og meget forsigtig og rolig omkring babyer, og har ikke noget imod at skifte bleer eller andre ting).
Jeg er ikke på arbejdsmarkedet endnu, så jeg kan heller ikke forsørge barnet eller mig selv endnu. Jeg er så bange og forvirret og jeg kan ikke selv finde ud af at træffe mine egne valg. Jeg bliver trukket i fra alle sider og den eneste jeg ved, at jeg vil få 100% støtte fra er min kæreste og hans familie. Hvad skal jeg gøre? Det er virkelig noget rod og jeg har brug for hjælp, jeg kan ikke klare det her selv.
Please kom med et råd eller hvad som helst?
Hilsen Drude, 16 år

SVAR:
Kære Drude
Tak for din fortælling til A og E, det er godt, at du får sat ord på noget af det, der er en rigtig stor udfordring for dig lige nu.
Jeg kan godt forstå, at du har brug for råd og vejledning og jeg vil forsøge at vejlede dig, så godt jeg kan.
Stor mundfuld
Det lyder til, at du trods din unge alder er en moden og fornuftig pige, der tænker på mange ting, det er jo alt andet lige et godt udgangspunkt.
Det lyder også til, at du har en rigtig sød kæreste, der står ved sit ansvar og gør, hvad han kan for at hjælpe og støtte dig, incl. hans familie.
Når dette så er sagt, er det sandt, at det er en stor mundfuld, at være så ung og vente et barn. Selvom du er bange for at nogen/kommunen vil tage dit barn, så kommer du ikke udenom, at de skal med på banen. Du skal opfatte dem som dine samarbejdspartnere.
Hvilken hjælp kan du få
Konkret vil du nok få besøg af en sundhedsplejerske, mens du er gravid, så I kan lære hinanden at kende, inden barnet kommer. Måske er der i den kommune, du bor, forskellige tiltag, der støtter familier i en særlig livssituation, dette vil du selvfølgelig også blive tilknyttet. Du skal også hurtigst muligt involvere din egen læge. Desuden skal du i tidlig indsats hos jordemoderen, så du også i graviditeten få den hjælp og støtte, du har brug for.
Hjælp fra familien
Selvfølgelig må din kærestes familie være tæt på jer som familie, så de kan give jer hjælp og støtte i hverdagen. Hvis det overhovedet er muligt, ville det være rigtig fint, hvis I kunne bo sammen med dem i en periode, mens barnet er lille, så der altid ville være nogen at spørge. Der vil komme mange vanskelige situationer, hvor I vil have brug for at få konkret råd og vejledning. Det ville være en støtte for jer, at de var tæt på. Kommunen ville også være trygge ved, at der altid var nogen at spørge og læne sig op ad og familien ville nok også føle et stort ansvar for jer, og synes det var rart I var tæt på.
Det et ikke fordi I ikke ville være i stand til at tage vare på et barn, men når man i så ung en alder får et barn, har man ingen erfaring at trække på og man har selv lige været et barn.
Et godt råd er også at erkende, at I ikke kan klare dette selv og at I har brug for al den hjælp og støtte, I kan få.
Ang. det økonomiske, så skal du ikke bekymre dig om det, ikke fordi jeg siger, I får en fantastisk økonomi, men I skal nok få hjælp, så I kan klare jer. Det er også noget af det, kommunen vil hjælpe jer med.
Jeg har forsøgt at vejlede dig ud fra den erfaring, jeg har med unge gravide. Det er selvfølgelig forskelligt, hvordan hver kommune griber tingene an og giver hjælp og støtte.
Jo før I får meldt ud til dem, der skal hjælpe jer, jo bedre.
Måske kan du også have glæde af at læse svar til andre på din alder, som venter barn:
Er gravid - kan jeg få støtte til at beholde barnet?
Stemplet som lettere retarderet - Hvad sker der, hvis jeg er gravid?
Hjææælp!! 17 år og gravid - hvad gør jeg?
Alt det bedste ønskes I for fremtiden.
Kærlig hilsen Marianne