16 år - ingen menstruation og forelsket - hvad gør jeg?
Jeg har to spørgsmål: Er det normalt, at man ikke har menstruation, når man er 16, for alle piger i min klasse har det?
Jeg er forelsket i en dreng fra min klasse, han sidder overfor mig, så jeg kan ikke koncentrere mig i skolen. Hvad skal jeg gøre?
Tak på forhånd
Mvh pige 16

SVAR:
Kære Pige på 16 år
Tak for dine to spørgsmål til Adam og Eva. Jeg håber, at du også har haft mulighed for at kigge lidt rundt på siden og måske fået svar på andre spørgsmål.
Manglende menstruation som 16-årig
Til dit første spørgsmål vil jeg sige, at det er godt, at du overvejer, om der mon er noget galt. Faktisk siger man, at hvis en pige på 16 år ikke har fået sin menstruation – også selvom hun har udviklet bryster, fået kønsbehåring og er vokset i højden, så har hun primær amenoré – et andet ord for, at du ikke har menstruation. Mit eneste og bedste råd til dig er derfor, at du skal gå til din læge og få en snak med ham/hende om det. Lægen vil kunne undersøge dig – bl.a. tage blodprøver og få en snak med dig om din krops udvikling. Der kan være mange grunde til, at din menstruation ikke er begyndt endnu, og det er lægen, der bedst kan afgøre hvorfor. Din læge vil måske også henvise dig til en gynækolog – en speciallæge, der ved særligt meget om kvindekroppens udvikling.
Tag gerne én med til lægen – én du stoler på
Det kunne være en rigtig god ide for dig at have en voksen kvinde med til lægen. Én som du er tryg ved, og som du kan tale med om det bagefter. Det kunne evt. være din mor. Måske kan du også få en snak med hende om, hvornår hendes menstruation begyndte, og hvordan hun havde det inden.
Andre piger har det som dig - læs fx her: Snart 18 år og ingen menstruation - hvorfor?
Forelskelsen i en klassekammerat
Til dit andet spørgsmål har jeg ikke et helt så tydeligt svar til dig. Det er dejligt for dig, at du oplever forelskelse, og også at du er så heldig med, at du ser ham hver eneste dag i skolen. Mindre heldigt er det selvfølgelig, at du oplever, at det fjerner din opmærksomhed fra det, du skal lære. Men jeg må bare sige…sådan er en bragende forelskelse! Den slår benene væk under dig og gør, at du ikke længere kan styre dine tanker. Du ønsker ikke at tænke på ham, at kigge på ham eller blive forstyrret af, at han er i nærheden, men det er bare så svært at kontrollere. Dermed er det ikke sagt, at det er umuligt at gøre noget ved. Jeg tror bare, at du skal tænke det som noget rigtig positivt, at du er forelsket og så forsøge også at få noget andet ud af skoledagen samtidig.
En lille øvelse
Måske kan du prøve at beslutte dig for, at du alligevel vil styre tankerne. Prøv i ca. 10 minutter ad gangen kun at lytte til og koncentrere dig om skolearbejdet. Det er nok en god ide, hvis du i de 10 minutter forsøger at kigge så lidt på ham som muligt og fordyber dig i læsning/regning/en opgave. Når de 10 minutter er gået, så prøv at give tankerne ”lidt fri igen” i 10 minutter, og tag så 10 minutter igen med fokus på skolen. Det allerbedste ville nok være, hvis I ikke sad overfor hinanden, så du ikke hele tiden blev mindet om ham, men jeg tror godt, det andet kan lykkes.
Prøv at læse disse artikler om det at opleve forelskelse:
Forelsket - en fantastisk følelse
Kærlighed og forelskelse
Slå koldt vand i blodet
Kærestepotentiale … eller en god ven?
Kære pige på 16 år. Jeg håber, at du har kunnet bruge mine svar til noget – ellers må du endelig skrive herind igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
De bedste hilsener
Susanne Staunstrup Jensen