15 år og hverken bryster eller mens – jeg er fortvivlet!
Hej jeg er en pige på 15, og jeg har stadig ikke fået min mens. Det gør mig meget fortvivlet, når alle fra min klasse af pigerne har fået det.
Og jeg er også den eneste, der heller ikke har fået bryster. Det gør mig meget forvirret og ked af det.
Håber virkelig, I kan hjælpe mig! Har virkelig mistet min selvtillid over dette!
Mvh J, 15 år

SVAR:
Kære J
Mange tak for dit spørgsmål.
FORTVIVLET OG KED AF DET
Du skriver, at du som den eneste pige i klassen endnu ikke har udviklet bryster eller fået menstruation. Det er ikke sjovt at være den sidste, og jeg forstår godt, at du bliver ked af det og fortvivlet.
SEN PUBERTET
Nu ved jeg jo ikke så meget om dig – om du for eksempel er begyndt at få hår under armene og forneden; om du er øm over brystet som tegn på, at du er begyndt i puberteten, eller om du slet ikke ser eller mærker nogen tegn på, at du er ved at udvikle dig. Når du ser de andre piger i klassen, der allerede har udviklet bryster og har fået menstruation, kan du selvfølgelig se, at det er normalt at have det, når man er 15 år, men for nogle piger kommer det bare først senere.
Har du snakket med din mor om, hvornår hun fik menstruation og udviklede bryster? Mange piger ligner deres mor på dette punkt, og det kan være rart, hvis man kan få en forklaring på, hvorfor puberteten kommer, som den gør.
At puberteten kommer sent, kan også hænge sammen med meget lav vægt eller overdreven træning. På den måde har kroppen simpelthen ikke “energi” til at gå i puberteten, kan man sige. Om vægt eller træning er årsagen til, at du ikke har udviklet bryster eller fået din menstruation endnu, ved jeg ikke, men hvis du selv tænker, at det godt kunne være, er det vigtigt, du snakker med en voksen om det og også snakker med din læge om det.
Du kan læse mere i vores tema Pubertet – mest for piger.
Hvis du mærker forandringer i din krop, er det tegn på, den er i gang med at udvikle sig, og så skal brysterne og menstruationen nok komme. Har du endnu ikke mærket nogen ændringer – hår under armene og forneden eller ømt kirtelvæv i brystet, synes jeg, det er relevant, at du snakker med din læge om det.
SELVTILLID
Det gør mig ked af det at læse, at du har mistet din selvtillid, fordi du ikke har udviklet bryster eller fået menstruation endnu. At føle sig anderledes i forhold til de andre er svært, og ofte får vi det sådan, at så er der noget galt med os. Hvis vi først begynder at tænke om os selv på den måde, kan det være svært at tro på sig selv og være glad for sig selv. Men det er rigtig vigtigt, du prøver at huske, at bryster og menstruation ikke har nogen som helst betydning for, hvilken dejlig pige, skøn veninde, fantastisk søster og højt elsket datter, du sikkert er. Det ændrer ikke på, hvem du er – om du har menstruation eller ej. Du er smuk, som du er lige nu; du behøver ikke se ud som de andre. Det er langt vigtigere, hvem du er indeni fremfor udenpå. Jeg håber, du vil se dig i spejlet hver morgen og overbevise dig selv om det.
Måske kan du få noget ud af at læse svar til en anden: 17 år og ingen bryster – kan de stadig nå at vokse? og vores artikel Du er smuk som du er!
Du kan finde flere spørgsmål og svar om det samme under leksikonopslaget udseende.
SNAK MED EN VOKSEN
Jeg vil opfordre dig til at snakke med din mor eller en anden voksen, du har tillid til, om de ting, der fylder for dig. Du kan vise hende dit spørgsmål her til AdamogEva.dk og mit svar, hvis du har lyst.
Jeg ønsker alt det bedste for dig fremover.
Kærlig hilsen
Anette