15 år og forelsket - men hun tøver pga. veninde - hvad gør jeg?
Hej! Jeg er helt vild med denne pige, som går i min parallel klasse. Jeg har fortalt hende, hvad jeg føler og hun føler det sammen.. MEN, hendes bedste veninde kan også lide mig (Har ALDRIG snakket med hende før) Så derfor tør hun ikke gøre noget ved vores følelser for hinanden. En af mine gode veninder og jeg har fortalt hende, at vi begge synes, at hun skal give det en chance, da jeg overhovedet ikke kender hendes bedste veninde..
Hende og hendes bedste veninde har inviteret min bedste ven, som pigen jeg er vild med kalder sin kæreste (For sjov) Mest nok for at gøre mig lidt jaloux..
Jeg skriver tit til hende og hun skriver en gang i mellem til mig.. Og er ret bange for at virke desperat. Har overvejet bare at gå hen og kysse hende i skolen.. Men er ALT for genert..
Hvad skal jeg gøre? :)
Mvh Lkr, 15 år

SVAR:
Kære Lkr
Jeg forstår dit spørgsmål sådan her: Du er forelsket i en pige, og du ved, at hun også er forelsket i dig. Men hun vil ikke være kærester med dig lige nu, fordi hun er bange for at ødelægge sit venskab med sin bedste veninde, som også er vild med dig.
Venskaber er dyrebare
Venner og veninder er vigtige, og i den alder I begge har nu, opbygger I gode venskaber og lærer en masse om, hvad det vil sige at være en god ven/veninde. Det er en vigtig tid, og det er godt at give sig selv og hinanden tid og plads til at lære det. - I har brug for gode nære venner i det liv, der ligger foran jer, og nogen gange er man heldig allerede i teenagetiden at opbygge venskaber, som holder hele livet. Det er en gave, når det sker. Du kan læse mere om gode venskaber her:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Vigtigt at vise pigen respekt
Pigen, som du er forelsket i, holder helt sikkert meget af sin veninde. Derfor prøver hun på at undgå, at de bliver uvenner over at være forelsket i den samme. Det ville være et smukt og venligt træk af dig at respektere dette, så hun får tid til at overveje, hvad hun vil gøre. På den måde viser du, at det også er vigtigt for dig, at hun har gode veninder.
Prøv at vende situationen om: Forestil dig, at du og din kammerat er forelsket i den samme pige, men hun er kun vild med din kammerat. Ville du så ikke føle, at du havde en rigtig god kammerat, hvis han lige tog sig tid til at snakke med dig om det, inden han blev kærester med hende, og på den måde vise, at han har respekt for dine følelser? - På samme måde kan du opfordre pigen, du er forelsket i, til at tage en snak med sin veninde om problemet - så vil det måske løse sig på en god måde, helt stille og roligt.
Måske vil hun bare gerne vente
Det kan også være, at pigen helt generelt bruger anledningen til at overveje, om hun overhovedet er klar til at have en kæreste, og på den måde udfordre sine venskaber. Den tid, I har nu sammen med jeres venner og veninder, kommer jo ikke igen, og det tager tid og kræfter at have en kæreste. På samme måde vil jeg opfordre dig til at overveje, om du også på samme måde hellere vil satse på dine venskaber – og om du egentlig er klar til at forpligte dig på en pige allerede nu.
Under alle omstændigheder vil jeg råde dig til at overveje en ekstra gang bare at gå hen til hende og kysse hende. Højst sandsynligt vil det komme bag på hende, og hun vil sikkert opleve, at du overskrider en grænse, som hun ikke har lyst til, at du skal overskride.
Læs også disse artikler og overvej, om der kunne være noget godt i at vente og så bruge ventetiden til at dyrke venskaberne, som så måske senere kan udvikle sig til andet og mere.
Kærestepotentiale… eller en god ven?
"Plusser"ved at vente med at få en kæreste
Med venlig hilsen
Benjamin
Leksikon
Læs mere her
Er du glad for dig selv?