15 år og forelsket - er følelserne gengældt?

Vis spørgsmål

Der er en dreng i min klasse, som jeg enormt godt kan lide. Det startede efter at han havde været hjemme ved mig og undervise mig i guitar. Inden da havde vi næsten aldrig snakket sammen. Jeg opdagede, hvor skøn han er, og vi snakker meget mere sammen nu. Men nu hvor jeg er forelsket i ham, er jeg meget mere genert overfor ham, når han snakker til mig og er bange for, at han synes, at jeg er kedelig, fordi jeg ikke siger lige så meget, men igår, da vi var til samme koncert, havde han prøvet at få fat på mig, så han har tænkt på mig! Vi sidder tit og laver fjollede blikke til hinanden i timerne, men i dag kiggede vi bare hinanden i øjnene i lang tid, helt uden at fjolle.

Sommetider, har jeg fornemmelsen af, at han også kan lide mig, men han laver også mange ting med andre piger (ikke kys eller noget i den retning), og så bliver jeg i tvivl. Har tit lyst til at fortælle ham om mine følelser, men er bange for at det ødelægger "det som vi har". Hvordan skal jeg vise, at jeg er interesseret i ham, og tror I, at han synes, at jeg er sød?

Forvirret og forelsket pige, 15 år

SVAR:

Tak fordi du har skrevet ind til os, jeg svarer med lidt tanker her.

Forelskelsens "tørretumbler"

Du har opdaget en dreng i din klasse, og han har opdaget dig. Det skaber en spænding, som hører forelskelsen til. Samtidig kører du rundt i en slags tørretumbler, hvor alt den ene dag er perfekt, hvorefter det den næste dag er mere tvivlsomt. I den proces er der ikke langt fra forelskelse til jalousi. Forelskelsen gør, at du let bliver følsom i forhold til de signaler, han udsender til andre potentielle rivaler.

At han også viser andre piger opmærksomhed, ved jeg ikke helt, hvad dækker over. Det lyder, som om han flirter lidt med flere piger. Jeg gætter på, at han højst sandsynligt prøver at spore sig ind på, hvad det er det med piger. Hvis han føler sig eftertragtet, kan det godt give sig udslag i, at han har lidt ”glimt i øjet” til flere. Måske har han brug for, at blive klogere på sig selv og udvikle sin karakter i samspil med jer piger, så han kan finde ud af, hvad han vil.

Læs om det med at have både drenge- og pigevenner her: Pigevenner og drengevenner.

Kan han li' mig?

Det er svært at vide og det kræver tid at finde ud af. Det lyder til, at han kan lide dig som ven, men om han har dybere følelserne for dig er svært at vide. Han ved det måske dybest set heller ikke selv.

Prøv at læse denne artikel: Et trin ad gangen er det mest sikre.

Hvis du vælger at tage et skridt ad gangen og først satser på ham som en god ven, er det ikke så sårbart, og du bliver måske også selv lidt mere afslappet i kontakten.

Vær dig selv og vis hvem du er

Det er også vigtigt, at du hele tiden bliver klogere på; hvem du selv er, hvad du er værd og hvad du gerne vil. Du har en meget høj værdi, som ikke er bestemt af, hvordan andre agerer i forhold til dig. Hvis du holder fast i det, så er du ikke afhængig af andres accept eller mangel på samme. Det giver lidt mere ro på følelserne, hvorved du også lettere kan finde ud af, hvad det er med ham og om de følelser, du har nu også holder. Det vil også give ham en mere klar fornemmelse af, hvem du er som person og måske finder han ud af, at du er værd at kæmpe for. Det gør det mindre sårbart, hvis du giver det hele tid, så I begge får mulighed for at blive mere afklarede i jeres følelser for hinanden.

Læs også denne artikel: Hvem er jeg?

Held og lykke med projektet!
Morten