14-årig homoseksuel – hvad skal jeg gøre?
Hej
Her det sidste halve år har jeg været forelsket i en dreng fra min klasse, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal spørge ham, om han vil være kærester, for jeg ved ikke, om han er homoseksuel.
Vi snakker rimelig godt sammen, men irriterende nok bliver jeg ret nervøs, når jeg taler med ham, og vil oftest bare hurtigt væk for at undgå den akavede situation, da det ikke er altid, samtalen går så godt.
Han er også lidt mere populær end mig, så derfor gør det det kun værre, og jeg ser ham som lidt af en famehunter.
Nogle gange tænker jeg, om jeg overhovedet er god nok til ham efter hans mening. Udover det er han rigtig sød, og i forhold til hvad jeg kan kende på mig selv, tror jeg også, han er homoseksuel, men måske ikke tør indrømme det og derfor skjuler det.
Her forleden fortalte jeg nogle i min klasse, at jeg kunne lide ham. Og nu virker det endnu mere akavet at tale med ham ... Måske har han fundet ud af det, måske gider han ikke være ven mere. Han har ignoreret mig mange af dagene, og jeg har faktisk ikke lyst til at være sammen med ham eller resten af drengegruppen.
Hvad skal jeg gøre?
Mvh N, 14 år

SVAR:
Hej N
En seksualitet på vej
Jeg tænker, at du vil få mega meget ud af at læse en af vores artikler: Homoseksuel eller bare anderledes? Den indeholder rigtig meget godt. Her vil jeg bare ganske kort sige det samme; så kan du selv læse og tænke videre.
Som dreng på 14 år er din seksualitet på vej mod at blive voksen. Men den er kun på vej. I denne periode oplever rigtig mange, at de i perioder har følelser for nogle af det andet køn og i perioder for nogle af det samme køn. Følelser som venskab og beundring og forelskelse er rigtig svære at se forskel på. Og forelskelse i din alder vil næsten altid være af en mere midlertidig slags, end når du bliver voksen. Det er slet ikke sikkert, du som voksen vil blive homoseksuel. Hvis du vælger at indlede et homoseksuelt kæresteforhold nu, kan det måske påvirke dig i den retning.
Pas på ikke at ødelægge noget godt
Jeg tænker, at du ikke skal spørge din ven om at blive kærester. Det kan forvirre din egen seksualitet. Det kan forvirre hans seksualitet. Jeg ved godt, det for tiden er ret meget in, at man skal kunne være homoseksuel. Det er naturligvis godt, at dem, der virkelig er det, ikke bliver mobbet eller set ned på. Men det må ikke skabe den opfattelse, at det er rimeligt normalt at være homoseksuel. Meget få af de unge, der oplever den slags følelser, som du har her, bliver homoseksuelt orienteret som voksne. Pas på, at du ikke springer ud som noget, du endnu slet ikke ved, om du er. Du kan også nemt risikere, at du skræmmer en god ven væk, fordi du hellere vil være kæreste med ham, og det vil han ikke.
Prøv at søge på “homoseksualitet” på AdamogEva.dk – så finder du en masse både artikler og svar, det kan være godt at læse. Du kan også klikke på leksikonordet homoseksuel og finde artikler og svar.
Jeg ønsker dig held og lykke med din seksuelle udvikling og ønsker for dig, at du på et tidspunkt finder den rette kærlighedspartner at dele livet med!
Venlig hilsen
Sprint