14 år og sammen med nøgne overkroppe – er det for tidligt?
Hej A&E
Jeg er en dreng på 14 år, som har en fantastisk kæreste på 13 år. Vi har været sammen i ca. otte måneder, og vi har det rigtig godt sammen.
Men ... Når vi er hjemme hos hinanden bliver det meget “kun os to”. Vi isolerer os fra de andre og er inde på vores værelser stort set hele tiden. Vi kan godt li' at ligge og putte i sengen – ikke noget videre seksuelt, da vi begge er kristne og respekterer hinandens grænser meget. Men vi ligger tit og putter med nøgne overkroppe og rører ved hinanden. Fx så masserer jeg hendes bryster, kysser dem osv.
Vi har det begge godt med de her ting, men jeg har bare tænkt en del over, om det nu er forkert at gøre, som vi gør i den alder, som vi har? Er vi for tidligt på den eller ...?
Vh J, 14 år

SVAR:
Hej J
Først vil jeg sige, at jeg bliver rigtig glad for at læse det her: “Vi er begge kristne og respekterer hinandens grænser meget.” Det er en super start på et forhold. Bliv endelig ved med det! Der er vel to ting i dit spørgsmål:
1. I isolerer jer fra andre
Sådan gør mange par, fordi de allerhelst vil være sammen med hinanden. Det er meget naturligt for forelskede par at gøre sådan. Det kan desværre nemt blive for meget af det gode. Det er afgørende for alle par, at man lærer hinanden at kende og vokser mere og mere sammen som mennesker. Her er det vigtigt at opleve hinanden i samspil med andre. Man lærer så meget om den anden ved at se, hvordan hun/han er i samspillet med andre personer. Her får man også erfaring i at prøve at støtte hinanden. Og i at give den anden noget positivt tilbagespil. Fx hvis den anden synes, at et familiemedlem opfører sig lidt dumt, kan man måske se sagen fra en lidt anden vinkel. Alt dette giver jeres fælles snak sammen mange flere positive vinkler, end hvis I bare er optagede af hinanden.
Så sats på at foretage jer nogle ting sammen, der udvider jeres oplevelse af hinanden. Vær sammen med andre. Foretag jer nogle ting sammen, der ikke lige er at være på værelset. Jeg ved jo ikke, hvad jeres interesser er. Om det er natur eller biograf eller sport eller … Men tag hinanden med ind i jeres interesser på mange planer.
2. Den intime kontakt
Jeg kan med glæde forstå, at I har den grænse, som Gud selv skabte os med: Intet samleje før ægteskabet. Super. Man kunne så godt tænke: “Jamen, bare vi så ikke gør det, så er alt andet ok!” Men sådan fungerer det ikke. Gud satte denne grænse af flere grunde. Naturligvis er det også for, at man ikke skal blive forældre, hvis man ikke er villig til og parat til at være det. Og naturligvis er det også for, at man ikke giver noget af det mest personlige i sin krop og sine følelser til andre end den, man vil dele hele livet med. Men det er ikke kun det med at være jomfru eller ej.
Når man er meget intimt sammen, begynder man at dele sig selv med den anden. Og her plejer piger altså at opleve deres bryster som noget meget privat og personligt. Så jeg tænker, at selv om din kæreste åbenbart ikke oplever det for voldsomt, så er det et godt stykke over den sunde grænse. Man plejer at sige, at der er en god grund til, at almindeligt badetøj dækker de steder, som det gør. Og de steder skal man så heller ikke dele med kæresten.
Gode grænser for det sunde liv
Hvor har jeg hørt om mange par, der begyndte med at sætte de gode grænser. Men efterhånden kunne de ikke modstå fristelsen til at have samleje. For nogle blev det så frustrerende, at de droppede forholdet. For andre blev det til et forhold, hvor det med intimt samvær var forbundet med dårlig samvittighed og skyldfølelse.
Det bedste råd mod den slags er at gøre fristelserne små. At massere og kysse en piges bryster hører ind under det, der i et voksent sexliv helt klart er et forspil – altså indledningen til et samleje. Måske oplever I det ikke sådan endnu, fordi I er så unge teenagere, som I er. Men der vil snart komme den tid, hvor I oplever det som et forspil. Og så vil lysten til at gå videre blusse op i jer. Og så bliver det rigtig svært at undgå samlejet.
Skru ned for jeres intime samvær
Derfor er mit bedste råd til jer at skrue ned for det intime. Ellers kommer I til at pine jer selv. Gud har skabt os sådan, at vi får lyst til samleje, når de erogene zoner stimuleres. Bryster er i høj grad erogene zoner. Og de stimuleres især af berøring som fx kys og hænder. Manden, der udfører denne berøring, bliver også seksuelt stimuleret. Så skru ned for det intime og op for alle andre måder at være sammen på, hvis I vil fortsætte på en sund måde!
Jeg tænker, I vil have gavn af at læse de her to ting også:
10 gode grunde til at vente med sex
Hvad siger Bibelen om berøring af min kærestes krop?
I kan finde endnu flere gode tips og ideer til jeres overvejelser i temaerne Bibelen og sex, Kæresteliv og Teenager og sex
Venlig hilsen
Sprint Aagaard Korsholm