14 år og forelsket – hvordan spørge om vi skal være kærester?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva! Jeg er en 14-årig dreng, som er forelsket i en virkelig sød pige. Men jeg ved ikke, hvordan jeg spørger hende, om vi skal være kærester.

Jeg har læst nogle af jeres spørgsmål/svar, om at man burde vente, men ... jeg kan ikke vente! Hun er perfekt!!! Håber I kan hjælpe mig!

Ham den generte, 14 år

SVAR:

Kære Ham den generte

Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du har udforsket og besøgt AdamogEva.dk tidligere.

Det er en dejlig følelse at være forelsket. Det giver mange varme følelser, men også mange tvivlsspørgsmål, som kan være svære at takle.

Jeg vil prøve at svare dig ud fra det info, du har givet. Det kan være ret svært at give dig helt konkrete råd, når du ikke skriver mere, end du gør om din relation til pigen. Om det er en fra din skole, en klub eller andet, og hvor meget I kender hinanden nu, og om I snakker sammen.

Du skriver, at du ikke kan vente med at spørge denne søde pige om at være din kæreste. Det er svært at sætte en bestemt aldersgrænse på, hvornår det er klogt at få en kæreste. Der er mange faktorer, som skal overvejes, og det er nok nogle af de overvejelser, du har læst i hjemmesidens tidligere svar.

Det mest sikre er at tage ét skridt ad gangen

En af de mest grundlæggende ting at overveje er, hvor godt man kender hinanden. Jeg mener, at de bedste forudsætninger, for at det skal blive et godt kæresteforhold, er, at man har lært hinanden at kende på venneplan først, og derefter beslutter sammen – gennem god kommunikation – at blive kærester.

Det virker måske rigtig svært at vente, til man kender hinanden godt som venner, før man tager næste skridt, men det er det værd! Det giver bare meget mere til et kæresteforhold, at man har tillid til hinanden og allerede ved, hvordan man kan kommunikere sammen. Men med det sagt, behøver du ikke at vente med at lære hende bedre at kende. Spørg ind til hendes interesser, hendes familie, osv. Brug tid sammen med hende.

Venskabet er et vigtigt element i et godt kæresteforhold

Et kæresteforhold behøver ikke være den eneste mulighed, når man er forelsket. En forelskelse betyder, at man godt kan lide en anden person og gerne ville bruge tid sammen med dem. Derfor kan man se et venneforhold som noget rigtig givende og en måde, hvorpå du allerede i dag kan begynde at opbygge et trygt forhold til hende, det er slet ikke spild af tid. Så kan tiden vise, om det skal blive til et kæresteforhold, en beslutning I kan få snakket om sammen. Når den dag kommer, er det også lettere at fortælle pigen direkte, at du har lyst til, I skal være kærester.

Hvis dit første mål er et venskab, så tager det også noget af presset af det at skulle spørge hende.

Så et første skridt kunne være, at du fortæller pigen, at du godt kan li’ hende, at du gerne vil lære hende bedre at kende, eller at du gerne vil være ven med hende og måske noget om, hvad du kunne tænke dig, I kunne være sammen om.

Hvis du synes, det er for svært at komme i gang med sådan en samtale, så kunne du evt. skrive til hende, at du gerne ville snakke med hende og aftale et tidspunkt. I kunne gå en tur sammen. Du kan selvfølgelig oplyse hende om, hvad det handler om, men en face-to-face samtale giver mere plads til hinanden, hvor man nemmere kan opklare misforståelser, end hvis man bare SMS'er sammen.

Har du mon læst disse svar og artikler, for der tror jeg også, du kan hente lidt inspiration:
Genert - hvordan flirte og spørge om hun vil være kærester?
12 år og forelsket i en på samme alder - hvordan score ham?
Et trin ad gangen er det mest sikre
Pigevenner og drengevenner

Jeg ønsker alt godt for dig i denne situation.

Mvh
Mary A. Madsen