14 år og forelsket. Hvordan får jeg det sagt til hende?
Jeg ved ikke rigtigt, hvordan jeg skal starte sådan en besked, så jeg går direkte til sagen.
Jeg er 14 år og går i 8. klasse.
I min parallelklasse går der en pige, jeg er forelsket i.
Jeg kan nemt tale med hende, og vi hænger tit ud på Skype og har det sjovt. Da jeg er en meget usikker dreng, er jeg ikke sikker på, hvordan jeg skal spørge ... Jeg ser hende ikke for udseendet men for det indeni. Hun er virkelig sød og intelligent og humoristisk.
Jeg ved også godt, at når jeg er i den her alder, så kan meget skifte på kort tid. Det kan være, at jeg kan lide hende nu men ikke i morgen. Jeg ved også godt, at siden vi er så gode venner, så vil hun ikke sige det, hvis jeg spurgte hende om det.  Medmindre hun er en “falsk” ven. Jeg frygter det, som alle andre frygter, når de skal stille det her spørgsmål: At blive afvist.
Jeg ved også godt, at jeg har mange år foran mig, og jeg en dag nok skal møde den “rette” sjæleven. Men jeg føler altså, at det kunne være hende ... Og normalt, når nogle stiller det her spørgsmål, så er svaret: “Prøv at fortælle ham/hende, hvordan du føler osv.”
Men det kan jeg bare ikke.
Hvis I kunne give et andet svar, ville det være meget værdsat ...
B, 14 år

SVAR:
Hej B
Tak for dit ærlige brev. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Forelskelse er både en dejlig og spændende følelse, men også en følelse, man kan have svært ved at vide, hvad man skal stille op med.
Du har gjort dig mange gode tanker
Du har gjort dig nogle gode tanker omkring hendes kvaliteter, og jeg fornemmer, at du er ude efter et langvarigt, måske oven i købet livsvarigt forhold, når du taler om ”den rette”. Jeres udgangspunkt – at I er gode venner – er efter min mening den bedste platform at bygge et kæresteforhold på, og det lyder, som om du allerede har fået en del generelle råd om kæresteforhold. Så langt så godt. Det virker til, at du har en moden og velovervejet tilgang til at finde en kæreste. Det er godt at tænke sig grundigt om og søge råd og vejledning.
Din udfordring er, at du er meget usikker, og du er bange for at blive afvist. Jeg ved ikke, hvad “usikker” betyder i din verden, men min umiddelbare tanke er, at du egentlig godt kan blive en lidt dårlig kæreste, hvis du er meget usikker – og at jeg synes, det er bedst for dig selv og din kommende kæreste at arbejde med usikkerheden, inden du indleder et forhold.
Det var min korte konklusion, som nok virker lidt hurtig og lidt hård, så jeg vil gerne forklare mig nærmere.
Usikre kærester skal hele tiden bekræftes
Når man er usikker, bliver man tit meget påvirket af stemningen hos dem, man er sammen med. Hvis din kæreste kommer irriteret hjem fra en lang skoledag eller en træls håndboldkamp, og hun ikke møder dig med et smil og en krammer, vil du måske føle det, som om hun er sur på dig. Du vil gå og spekulere over, hvad du har gjort, og måske ender I med at skændes om noget ligegyldigt. Usikre kærester har hele tiden brug for at blive bekræftet. Synes hun nu, at jeg er god nok? Bruger hun nu ikke lige lovlig meget tid med sine veninder? Ved hun ikke, at jeg har brug for hende? Hvorfor sagde hun det på den måde? Hvorfor roser hun mig ikke noget mere? Hvorfor kigger hun ikke på mig?
Og når du oven i købet har svært ved at sætte ord på dine følelser, så kan det være meget vanskeligt at være din kæreste, for hun aner ikke, hvad der foregår inde i dit hoved. Hun kan bare konstatere, at du bliver vred, afvisende, stille eller ked af det.
Bange for at blive afvist
Du skriver, at du er bange for at blive afvist, og det kan jeg sagtens forstå. Men det er også en følelse, du må arbejde med, for selv om det er forfærdeligt at blive afvist af en, man er forelsket i, så kan man føle sig langt mere afvist af en, man er kæreste med – en som man har åbnet sig for og stoler på. Jeg taler ikke om, at vedkommende måske slår op med dig, selv om det naturligvis også kan ske. Jeg taler om helt almindelige uoverensstemmelser, misforståelser og skænderier, der hører med til ethvert forhold. Det kan sagtens få en til at føle sig afvist.
Hvad gør dig usikker?
Du er usikker – men det behøver du vel egentlig ikke blive ved med at være? Selv om det kan være svært, så er det faktisk muligt at ændre sig, hvis man arbejder med det og udfordrer sig selv. Når du føler dig usikker, så øv dig i at finde ud af, hvorfor du bliver usikker. Hvad er det for nogle tanker, der popper op? Hvad føler du? At være usikker kan jo dække over 1000 ting, men hvis du aldrig finder ud af, hvad der gør dig usikker, er det også svært at gøre noget ved det. Hvis du bliver bevidst om, hvad du føler, kan du nemmere håndtere den følelse.
Du er godt til at skrive – det kan være et godt redskab til at skabe klarhed, hvis du tager dig tid til at skrive dine oplevelser og tanker ned. Du kan også gemme beskrivelsen og måske blive opmuntret, når du genlæser den om et halvt år, fordi du så bliver bevidst om, at du har forandret dig.
Hvad fortæller din krop dig?
En anden ting, du kan være opmærksom på, er hvordan din krop reagerer. Dit hjerte slår måske hurtigere, du bliver rød i hovedet, får svedige hænder – din krop reagerer på den måde, fordi du føler dig truet af noget. En meget simpel metode til at få den slags kropslige reaktioner under kontrol, er ved at trække vejret dybt og roligt. Øv dig i det. Mange gange. Det giver en tænkepause, og det gør måske, at du kan handle anderledes i en situation, end du normalt ville have gjort. Husk, at usikkerhed er en følelse, du har – det er ikke noget, der er mejslet i sten, at du er.
Du er et menneske med stor værdi
Du er et menneske, og jeg tror, at alle mennesker har stor værdi, fordi vi er skabt og elsket af Gud. Jeg beder tit Gud om hjælp, når der er ting i mig, som jeg ikke forstår eller magter at ændre på. Fordi han kan ting, jeg ikke kan, og han forstår mig bedre, end jeg selv gør. Han er altid tilgængelig.
Så Ben, fat mod. Du lyder til at være en god fyr, der har mange fine kvaliteter, der kan gøre dig til en god kæreste. Men arbejd med dig selv først – ikke bare for at gøre dig kæreste-parat, men i lige så høj grad, fordi det vil lette din tilværelse på alle måder. Det kræver en masse energi at føle sig usikker, og det er langt nemmere at falde til i nye sammenhænge eller lære nyt, hvis man hviler mere i sig selv.
Du kan også vente med at få en kæreste
Og selv om jeg ved, at du har hørt det før, så synes jeg, det er lidt ærgerligt at bruge for meget af sine teenageår på at have en kæreste. Som teenager er du så sprød og kan lære så meget. Hvis denne pige er den eneste ene for dig, så er hun det også om tre år. Men i hele dit liv får du ikke bedre betingelser for at lære at spille guitar eller tale et nyt sprog eller blive dygtig til volleybold, end du har lige nu. “Men hvornår kan jeg så få en kæreste?” tænker du måske. Det har jeg ikke noget svar på. Jeg kender flere par, der har mødt hinanden som ganske unge, og hvor det har udviklet sig rigtig fint. Jeg tænker, at modenhed betyder mere end alder. Hvis du var 24 år og beskrev dig selv som usikker, ville mit råd være det samme, som det er nu. Du er bare heldig, fordi nogle ting er lettere at arbejde med og rette op på, når man er 14, end når man er 24.
Du kan finde flere artikler og svar med råd og vejledning i temaet Fra venner til kærester.
God arbejdslyst!
Jeg vil altså opfordre dig til at klø på med at gøre din usikkerhed mindre. Selv om du ikke kan ændre disse ting på 10 minutter, og der måske vil være ting, du aldrig får ændret på, så kan du ved et tage et skridt ad gangen komme tættere på dit mål. Husk, at alt, der er noget værd, koster noget. Det gælder ikke mindst kærlighed.
Venlig hilsen
Amalie