14 år og bløder kraftigt i 9 dage ved menstruation – hvorfor?
Hej!
Jeg er en 14-årig pige, der har haft menstruation ca. 5 gange. Den er ikke kommet hver måned, men hver 2. eller 3. måned. Alle gangene har den varet 9 dage.
Jeg bløder rigtig meget, så når jeg bruger bind, bløder jeg igennem på 10 min. Hvis jeg bruger tampon, går der en halv time.. Hvis jeg er heldig. Når jeg så bruger tampon og natbind, går der ca. 2 timer.
Jeg får rimelig mange underlivskramper, det er forfærdeligt. Mange af mine veninder har det i 3 dage og kan bruge trusseindlæg uden at bløde igennem. Det er så irriterende, for jeg kan ikke bade eller noget, når jeg har det, fordi ingenting kan suge det!
Jeg ved godt, det er normalt, at ens menstruation er uregelmæssig i starten. Men det er virkelig ulideligt. HJÆLP!!!
Pige, 14 år

SVAR:
Kære 14-årige
Jeg kan sagtens forstå din irritation. Det virker ikke fair, at det hos nogen er så voldsomt og ubehageligt. Som du selv ender med at skrive, er det dog HELT NORMALT, at ens menstruation er uregelmæssig i starten, og derudover kan den være kraftigere, end den ender med at blive, når hormonakserne lige er faldet på plads.
Hormonbalance
Jeg vil forsøge ikke at blive for teknisk, men for at forklare, hvad der sker i dig lige nu, får du lige et kort resume.
Man får den normale menstruationsblødning, fordi ægget ikke er blevet befrugtet. Det inderste lag i livmoderen er i løbet af cyklus blevet bygget op af et ekstra lag, så ægget kan sidde fast, hvis det skulle blive befrugtet og blive til en baby. Alt dette styres af flere forskellige hormoner.
Hormonniveauerne er som regel ikke på plads det første ½-1 år efter den første menstruation. Hormonerne skal så at sige lige lære at tale sammen.
De blødninger, man har i starten, især hvis man oplever, at de er uregelmæssige og kraftige, opstår, fordi et af hormonerne endnu ikke er i højt nok niveau. Det ene hormon (LH) står for ægløsningen (hvor ægget bevæger sig ind i livmoderen klar til en eventuel befrugtning), men da hormonet endnu ikke er i niveau, er der ikke nok til at lave en ægløsning ... men ugerne går alligevel, og et af de andre hormoner (FSH) medfører en østrogenproduktion, der, selvom der ikke er ægløsning, opbygger livmoderens indervæg.
Hvis der ikke har været en ægløsning i 2-3 måneder, afstødes dette lag af sig selv. Laget har dog fået lov at vokse sig meget tykt, derfor kommer der en kraftig blødning.
Når hormonerne kommer i niveau, vil der normalt ikke gå så lang tid imellem, og blødningerne vil derfor heller ikke være så kraftige.
Den normale cyklus
Det er helt individuelt, hvornår cyklus falder på plads, men gennemsnittet er mellem ½-1 år. De første 5-7 år er menstruationslængden som regel lidt længere, end den vil være efterfølgende.
Det normale cyklusinterval siger man er 28 dage (man tæller fra den dag, man starter sin menstruation, til dagen før, man får sin næste menstruation). Cyklus’ længde er individuel, og mellem 21-35 dage er normalt.
Bekymring for om der er noget galt
Der er på nuværende tidspunkt bestemt IKKE noget galt. Det er helt normalt, også selvom dine veninder ikke oplever det samme. Hvis man på længere sigt stadig har 2 måneder mellem menstruationerne, kan det tyde på forskellige tilstande som fx PCOS. Men det skal du ikke bekymre dig om nu.
Hvad kan du gøre?
Jeg er sikker på, at du på sigt vil opleve en bedring. Dog vil jeg sige, at hvis du fortsat har de lange voldsomme blødninger, kunne man forsøge at bringe dem til ophør med medicin. Dette kan gøres ved at tage 3 p-piller dagligt i en uge. Det vil mindske selve blødningen, men give en lille ekstra blødning et par dage efter, du er stoppet med pillerne.
Man kan også starte regelret på p-piller (tages normalt i 21 dage med 7 dages pause), da det også kan mindske blødningerne. Med p-piller tilføjer man hormoner, derfor kan du ikke vide, hvordan din rigtige menstruationscyklus er på sigt, hvis du vælger den løsning. Hvis der er tendens til blodpropper i din familie, fraråder man den behandling. Det er noget, du skal snakke med din praktiserende læge om.
Opsummering
Når man har de første par menstruationer, er de som regel uden ægløsning, idet det hormon, der styrer det, endnu ikke er i niveau i kroppen. Derfor når livmoderens indervæg at bygge en masse væv op, som afstødes efter et par måneder. Blødningerne er voldsomme og lange. Når hormonerne er faldet på plads, vil det ændre sig.
Jeg synes dog, du skal tage en snak med din praktiserende læge, om det kunne være en ide at prøve at få en p-pille kur og se, om det kan afhjælpe de lange, voldsomme blødninger.
Jeg håber, du kan bruge noget af ovenstående. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Bedste hilsner
Heidi