14 år. Hvordan undgå dårlige relationer og kærester?

Vis spørgsmål

God dag

Jeg er en dreng på 14 år, og jeg vil gerne vide, hvad I tænker om venner, og venskaber, og hvordan det påvirker unge, blandt andet deres beslutninger. Hvor vigtig en social status er, for eksempel i en klike, i samfundet, især i aldersgruppen 13-19 år.

Hvad man kan gøre, hvis man har dårlige relationer, og hvad man kan gøre for at undgå dem? Hvad med kærester? Hvis ens kæreste vil have, at man gør noget, man ikke selv lyster. Og hvad gør man, hvis ens kæreste slår en?

M, 14 år

SVAR:

Kære du på 14 år

Fedt at du spørger om det, du ikke lige selv kan finde vej i. Du spørger både til kærester og venner, og selv om du i spørgsmålene om venner ikke er særlig konkret om, hvad det handler om, vil jeg forsøge at svare på dem og give dig mine tanker med.

Kærester

Jeg vil dog starte med det sidste, du spørger om – om kærester. Hvad gør man, når ens kæreste går over ens grænser, og hvad hvis kæresten slår?

Jeg går ud fra, at det er dig selv, du skriver om, og at det er din egen kæreste, du refererer til. Skulle det ikke være tilfældet, må du lige oversætte svaret til det forhold, som det så drejer sig om.

At være kærester skal være noget godt og varmt og trygt. Det skal være en tid, hvor man stille og roligt lærer hinanden at kende mere og mere, hvor tillid og fortrolighed kan vokse sig større og større, og hvor der findes respekt, for den man er. Det er vist desværre ikke det, du oplever. Du oplever, at dine grænser bliver overtrådt, og det er helt klart med til at nedbryde både tillid og fortrolighed.

Du er ikke så konkret med, hvad det er, din kæreste gør. Men egentlig er det også lige meget, for det handler under alle omstændigheder om, at du mærker efter dine grænser og står fast ved dem. Og jeg fornemmer også, at det er det, du gør og derfor stiller spørgsmålet.

Vigtigt at vise hvor din grænse går

Hvis din kæreste går over dine grænser, skal du tydeligt sige fra, og tydeligt fortælle at din grænse er overskredet, og at du ikke vil være med. Særligt skal du sige fra, hvis din kæreste slår dig. Fortæl tydeligt, at det vil du ikke finde sig i! Fortæl at du forventer, at dine grænser bliver respekteret!
Og hvis ikke din kæreste vil ændre indstilling eller stopper med at slå, så må du tage konsekvensen og gå, uanset hvor ondt et brud kan gøre.

Du er for værdifuld til at finde dig i at blive slået og til at få dine grænser overtrådt igen og igen.
Så hvis du fortsat bliver slået efter af have sagt fra eller oplever andre af dine grænser overskredet, så skal du forlade din kæreste. Så simpelt er det!

Venner

Det andet, du skriver om, er venner og venskaber. Du spørger, hvad vi mener om det. Og til at svare på det, har jeg fundet nogle af de artikler, der ligger på hjemmesiden, der handler om venskaber. Jeg tror, at du kan finde dit svar i nogle af dem:
Gode venner og Pigevenner og drengevenner og Få mere ud af dine vennesamtaler

Kliker og social status

Du spørger til social status i en klike. Det er et stort emne, som jeg vil forsøge at svare kort på.
Vi mødes alle i grupper i forskellige sammenhænge. Både børn, unge og voksne. Grupper er med til at give os tilhørsforhold og er med til at give os identitet.
Når vi mødes i grupper, går der ikke lang tid, før vi tildeler hinanden roller i forhold til fællesskabet. Nogle føler måske mere, at de får tildelt en rolle, som de ikke selv har valgt. Og nogle synes slet ikke, de får en rolle i gruppen, fordi de føler sig udenfor, selv om det jo også er en rolle.

Der er ofte en, der tager styringen eller ledelsen af gruppen, der er nogen, der lader sig lede, og dermed lader lederen lede. Og andre føler sig valgt fra i forhold til gruppen. Eller ville gerne have en anden rolle, end den de har.

Den rolle, vi har, kan være svær at ændre på, med mindre der sker noget i gruppen. Et eller andet der kan røre rundt i de bestående roller. Det kan f.eks. være, at der kommer en ny person ind i gruppen, som bliver leder af gruppen i stedet for den gamle.

Ens rolle i gruppen handler ofte om relationen til lederen, og dem der er tæt på lederen. Jeg fornemmer, at du har en rolle, som du ikke er glad for.

Hvad kan du gøre for at ændre rolle?

Det kan faktisk være rigtigt svært at ændre sin rolle i gruppen. Tit er der ikke så meget, man selv kan gøre, og det bedste kan derfor være at forlade gruppen. Det er dog ikke altid let, hvis gruppen f.eks. er den klasse, man går i. I det tilfælde kan det måske hjælpe at snakke med en voksen om, at man ikke har det godt i gruppen.
I andre tilfælde er det lettere at forlade gruppen og måske finde sammen med en anden gruppe.

Måske finder du nogle hjælpsomme råd i denne artikel: Hvem er jeg?

Håber mit svar giver mening. Ellers er du velkommen til at skrive ind igen. Og måske være lidt mere konkret om, hvad det drejer sig om.

De bedste hilsner, Steen