14 år. Hvordan sige jeg er forelsket uden det bli´r akavet?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en dreng på 14 år, jeg er helt vildt forelsket i en pige, der går i min klasse, men hun er også min bedste ven. Så hvordan spørger jeg, om hun vil være min kæreste, uden at det bliver akavet, hvis hun siger nej?

Vi er ikke rigtig sammen i fritiden, men er altid sammen i skolen. Tak på forhånd.

A, 14 år

SVAR:

Hej

Tak for dit spørgsmål.

Når vi bliver forelskede, er vi ofte meget glade og spændte, samtidig med at vi tænker meget på, om følelserne mon er gengældt.

Mærk og tænk efter

Det er ofte en god ting, når man er forelsket, at spørge sig selv hvorfor man nu er blevet det? Hvad er det ved pigen i din klasse, som du rigtig godt kan lide? Er det hendes latter og smil, hendes måde at snakke med dig på, hendes udseende, at hun er sød ved andre mennesker og så videre? Disse spørgsmål kan måske være med til at afklare, hvorfor du er blevet vild med hende.

Giv lidt tid

Når du er blevet forelsket i din gode ven, vil det nok på en eller anden måde blive lidt akavet. For de følelser, du har fået, gør, at du ikke helt tænker og handler på samme måde, som du ellers vil have gjort. Mit råd til dig er, at du kan vente lidt tid og mærke efter og tænke på, om du stadig er vild med hende.
Hvis du så stadig er det, synes jeg, du skal snakke med hende om det. Fortæl hende hvad du har tænkt på og føler for hende, og så må du ellers afvente og se, hvad hun siger. Siger hun nej, ja så vil det sikkert blive lidt akavet bagefter - desværre. Men fortæl at du gerne vil være venner med hende uanset hvad.

Du kan sikkert finde flere nyttige råd i vores tema Fra venner til kærester. Dér er flere artikler og svar til andre i samme situation som dig.

Venlig hilsen
Asbjørn Overby